Enkrat na leto pa množica navdušencev nad lepimi umetnostmi v severozahodnem nemškem mestu ob reki Ren doseže neverjetno vrednost. To se zgodi vsako leto jeseni. Pravzaprav se je to letos povsem zadnjič zgodilo jeseni. Najstarejši sejem umetnosti na svetu Art Cologne bo namreč odslej spomladi.
Nastop na sejmu polni bančne račune
Art Cologne, ki je letos potekal že štiridesetič, je več kot običajna razstava umetnosti. To je dogodek, v okviru katerega svojo ponudbo predstavi okoli 200 vodilnih galerij in muzejev z vsega sveta. Art Cologne je tako priložnost za spoznavanje nekaterih najbolj uveljavljenih sodobnih likovnih umetnikov, katerih dela že dražijo zbiratelje, za ogled del nekaterih mojstrov 20. in konca 19. stoletja in – seveda – priložnost za sklepanje kupčij. Mlademu umetniku, čigar program ta ali ona galerija predstavi na sejmu Art Cologne, sme upati, da bo rahlo zanemarjena stara oblačila nosil le še kot znak svojega boemstva.
Prisotnost na sejmu, ki ga je letos obiskalo 70.000 ljudi, je prinašala letos še večji ugled kot prejšnja leta. Dolgoletni direktor sejma Gérard W. Goodrow je namreč nastop na sejmu letos privoščil le 180 galerijam; še lani se je predstavljalo 270 galerij. Zmanjšanje števila nastopajočih je eden izmed Goodrowih ukrepov za izboljšanje obiska in medijske odmevnosti sejma, katerega priljubljenost je v zadnjih letih menda upadala. Drugi in še korenitejši prelom s tradicijo je prestavitev datuma sejma z jeseni na pomlad. 41. Art Cologne bo potekal aprila 2007.
Po sledi rdečih pik
Prvi ukrep Gérarda W. Goodrowa je že dokazal svojo upravičenost. Ob koncu sejma, ki je potekal med 1. in 5. novembrom, so namreč organizatorji sklenili izredno veliko poslov. Treba jim je verjeti. Že tretji dan sejma je bilo namreč na številnih etiketah, ki so prikazovale avtorja in ime razstavljene umetnine, mogoče opaziti velike pike. Znak, da bo delo po koncu sejma zamenjalo lastnika. Sejem je tako potrdil trenutno izredno živahen svetovni trg z umetninami, o kateri pričajo tudi vedno novi rekordi v njihovih cenah.
Smernice sodobne umetnosti
Obisk sejma Art Cologne vas lahko hitro odreši rahlo romantične zagledanosti v umetniško produkcijo preteklih obdobij in trmastega zavračanja sodobne likovne umetnosti. To vam lahko zagotovim iz lastnih izkušenj. Še posebej ena izmed posebnih razstav, ki dopolnjujejo predstavitev galerij in muzejev, izpostavlja obstoj izvirnosti in kakovosti v delih mladih umetnikov. Postavitev + New Talents predstavlja dela 23 mladih umetnikov iz Nemčije in drugih držav, ki jih je izbrala šestglava komisija, katere člani so bili kustosi, umetnostni kritiki in umetniki. + New Talents izpostavlja nekaj smernic, ki so zaznamovale likovno umetnost zadnjih let. Prevladuje uporaba fotografije, risbe in instalacije. Posebej intervencija v fotografski medij je nekaj, kar je bilo mogoče na letošnjem sejmu opaziti zelo pogosto. Številni umetniki se namreč odločajo za delo, pri katerem izvirno fotografijo pozneje preobrazijo z uporabo slikarskega ali risarskega medija, pogosto pa uporabijo tudi kolaž
Vdor tehnologije v klasično umetnost
Križanje tehnik je tudi sicer ena izmed posebnosti v Kölnu predstavljene sodobne likovne umetnosti. Pri tem izstopajo nekatera ambientalna dela večjih razsežnosti, ki pravzaprav z eno nogo stojijo že v arhitekturi, z drugo vztrajajo v umetnosti instalacije in skulpture, avtorji pa so vanje vnesli še sodobno tehnologijo. Kocka, ki se samodejno razstavlja in sestavlja, žareče neonske luči in majceni delčki, ki občasno divje letajo po vitrini … To so le trije primeri sožitja med sodobno umetnostjo in tehnologijo, na sejmu pa jih je bilo prikazanih manj, kot bi morda pričakovali.
Manjšo privrženost mladih umetnikov sodobnim postopkom ustvarjanja, kot bi morda pričakovali, je zaznati tudi v slikarstvu. Če na razstavah sodobne umetnosti v Sloveniji skoraj po pravilu spremljamo instalacije in s pomočjo računalnika obdelane različne teme iz sodobne družbe, pa je bilo v Kölnu veliko mladih ustvarjalcev, ki očitno še vedno verjamejo v izrazno moč klasičnega slikarstva in risbe. Nekaj posebnosti te umetnosti pa vendar gre poudariti. Pogosto je opaziti izredno nasičenost slikarskega platna z občasno tudi raznorodnimi motivi. Kot bi avtorji želeli prikazati vso kaotičnost sodobnega sveta. Prav tako zanimiva pa je dobra zastopanost izredno realističnega slikarstva, katerega posebnost je pogosto že skoraj strašljivo natančen posnetek realnega sveta, ki delo približa fotografiji.
Domov lahko odnesete tudi starejše mojstre
Takšne mimetike realnosti pa ni bilo opaziti na predelu, na katerem so svojo ponudbo na ogled postavile galerije, specializirane za malo starejše avtorje. Na sejmu Art Cologne so namreč zastopana tudi zares velika imena nekoliko starejših slikarskih slogov. In kar lahko preseneti obiskovalca, je to, da so dela starejših avtorjev, kot so Emil Nolde, Oscar Schlemmer, Ernst Wilhelm Nay, Pablo Picasso in Aleksej von Javlenski, precej bolj ukoreninjena v abstrakcijo kot pa stvaritve marsikaterega sodobnega umetnika. Ob omembi preteklih umetniških obdobij je treba poudariti še eno poslanstvo sejma Art Cologne. To je predstavljanje nekaterih po krivici prezrtih umetnikov. Letos so tako v sekciji Hidden Treasures (Skriti zakladi) med drugim razkrili – pravzaprav je za to poskrbela pariška galerija Lahumiere – francoskega abstraktnega umetnika Augusta Herbina.
Skupni obletnici Jannisa Kounellisa in sejma Art Cologne
Še nekaj je bilo avtorjev, ki so bili letos še posebej izpostavljeni. Na prvem mestu je zagotovo grški umetnik Jannis Kounellis. Art Cologne je prvič potekal leta 1967. To pa je bilo tudi leto, ko je Kounellis v Rimu prvič razstavil delo, ki je začrtalo pot razvoja Kounellisove umetnosti. Z letošnjim hommageem Jannisu Kounellisu je Art Cologne poudaril avtorja, čigar delo je soustvarjalo slog arte povera in ki velja za enega najbolj prepoznavnih umetnikov evropske sodobne vizualne umetnosti.
Kounellis, čigar obvladujejo črno-bele fotografije, je večni iskalec izraznih sredstev, s katerimi skuša predstaviti definicijo sodobnega življenja. Njegovo delo je tako močno vpeto v trenutno družbeno resničnost, to pa je tudi posebnost del številnih predstavnikov mlajše generacije na 40. sejmu Art Cologne. Problematizacija trenutnega stanja v svetovni politiki in obravnava družbenih pojavov, kot je sprevržen odnos do lastnega telesa, sta le dve temi, ki ju kot spodbudo za svoje umetniško ustvarjanje uporabljajo družbenokritični umetniki. Ti se včasih zatečejo k igrivi parafrazi sicer pogosto krute realnosti (domiselna predelava starega železja v zanimivo skulpturo, strip na temo Busheve politike), spet drugič pa ustvarijo dela, ki utegnejo vzburiti še tako zdrav želodec (iz fluorescentne mase izdelana pohabljena telesa, znani stripovski junaki, ki oddrobijo glavo dojenčku).
Izčrpanost je "nujni" spremljevalec obiska
Na nekaj sto kvadratnih metrih kölnskega sejmišča je bilo tako mogoče videti prav vse tehnike in tematike, ki obvladujejo trenutno likovno umetnost. Nakopičenost del pa je tudi "slabost" sejma. Še tako navdušenega raziskovalca sodobne in polpretekle umetniške produkcije namreč po dveh ali treh urah pohajkovanja po sejmišču mine navdušenost in začne skoraj kot mesečnik tavati po halah in stikati za zares ogleda vrednimi umetniškimi deli. In dve ali tri ure ne zadostujejo za temeljit pregled sejma. Zato vsem, ki se boste odločili za obisk sejma Art Cologne, že vnaprej svetujemo, da se ne predate občutku krivde, ki bi vas utegnil doleteti ob izgubi veselja do nadaljnjega spoznavanja umetnosti. Art Cologne je preprosto tako velika injekcija umetnosti, da po odhodu s kölnskega sejmišča prav vsak potrebuje vsaj nekaj dni abstinence od umetnosti.
P. B.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje