Na razstavo privabljajo plakati s podobo Rdečega parazola, ki ga je naslikal Matej Sternen. Foto: MMC RTV SLO
Na razstavo privabljajo plakati s podobo Rdečega parazola, ki ga je naslikal Matej Sternen. Foto: MMC RTV SLO
Barbara Jaki o razstavi

Pod naslovom Slovenski impresionisti in njihov čas 1890 in 1920 so v tem osrednjem razstavnem prostoru odpirli razstavo, ki si jo je vredno ogledati tudi tistim, ki le redko zaidejo v tovrstne prostore. Na kupu nameč niso zbrane le največje slike še danes cenjene četverice impresionistov – Riharda Jakopiča, Matije Jame, Ivana Groharja in Mateja Sternena, ampak tisti čas obujajo tudi dela drugih umetnikov, ki so takrat ustvarjali, tako slikarjev kot kiparjev in arhietktov, pa tudi fotografije in filma niso pozabili.
Slikarji 'štimunge' dobijo svojo atmosfero
Razstava je postavljena v Narodni dom, torej samo jedro Narodne galerije, kjer sicer domuje stalna razstava slovenske umetnosti, v katero so vključeni tudi impresionisti. A zdaj so se ti "razpasli" tudi čez druge sobe, stalna zbirka pa se je umaknila v novejši del. Ob tej priložnosti so galerijski prostor precej spremenili in eksponate na ogled postavili v sveže prebeljenih sobah. Te so dodatno razstaveljene, saj se zdaj svetloba v sobe steka tako s strešnih oken kot stenskih oken, ki jih siceršnja stalna zbirka zaradi pridobitve dodatnega razstavnega prostora zakriva. Kot je povedala avtorica postavitev razstave Meta Hočevar, redna profesorica na AGRFT, jo je namreč predvsem zanimalo ustvarjanje vzdušja, v katerem bodo te umetnine maksimalno spregovorile.

Ko impresionisti stopijo s svojega privilegiranega vprašanja
Andrej Smrekar, predsednik Slovenskega muzejskega društva in eden izmed članov ekipe, odgovorne za postavitev razstave, je kot bistveni prispevek te razstave poudaril ravno postavitev, ki deplasira impresionizem kot zgodovinski fenomen s svojega privilegiranega položaja, in pokaže, da je to obdobje izjemno heterogeno ter mogoče pomembnejše po stvareh, ki se ob impresionizmu dogajajo. "Če pomen francoskega impresionizma za slovenski impresionizem nekoliko zreduciramo in poudarimo ta srednjeevropski položaj, ko gre za pojmovanje impresionizma kot neke opozicije, nasportovanja uradni akademski umetnosti in akademskemu realizmu. Mislim tudi, da stalne zbirke Narodne galerije po tej razstavi ne bo mogče več postaviti tako ,kot je bila."

Direktorica Narodne galerije Barbara Jaki pa je med drugim poudarila, da je razstava zanimiva zlasti zaradi tega širšega pogleda, ki ga predstavlja, torej postavlja likovno ustvarjanje v kontekst s sočasno fotografijo in filmom. "Želeli smo vse likovne zvrsti predstaviti na enem mestu in s tem med njimi vzpostaviti nek odnos."
Maja Kač












Barbara Jaki o razstavi
Nekatere sobe na razstavi so posvečene posamezni motiviki. Tale, na primer, se osredotoča na Križanke, motiv, ki je vedno znova navdihoval Riharda Jakopiča. Foto: MMC RTV SLO
Velika dvorana je rezervirana za ikone slovenskega impresionizma, torej tiste najpomembnejše slike, ki so prišle izpod rok četverice. Foto: MMC RTV SLO
Poseben prostor je namenjem tudi kiparskim stvaritvam, ki so nastale v tistem času. Med pomembnejšimi kiparji tistega časa velja omeniti Franca Bernekerja, Lojzeta Dolinarja in Ivana Zajca. Foto: MMC RTV SLO
Prostor ob stopniču je namenjen portretom raznih oseb, ki so zaznamovale na razstavi zajeti čas. Na fotografiji je kip Ivana Cankarja, ki ga je leta 1920 izdelal Alojzij Repič ... Foto: MMC RTV SLO
... v ozadju pa vidimo potret Henrika Czernyja, ki ga je leta 1889 naslikal Rihard Jakopič. Foto: MMC RTV SLO
Matija Jama, Pri obedu, 1899, zasebna last. Foto: Narodna galerija
Rihard Jakopič se je rad posvečal isti motiviki, ki jo je nato proučeval v različnih delih dneva in leta. Tako so med drugim nastali cikli Križank, sipin in topolov. Foto: MMC RTV SLO
Groharjeva slika Črednik sicer domuje na drugi strani Prešernove ulice v Moderni galeriji. Tokrat pa je dobila mesto na steni, ki sicer pripada baročnim slikarjem. Foto: Narodna galerija
Na vrhu stopnišča je v Narodni galeriji čez noč zraslo drevo, ki ga sicer najdemo na Groharjevem Macesnu. Ta prijazno vabi v čas, ko je slovenski narod doživel pravi ustvarjalni razcvet. Foto: MMC RTV SLO