Vsako umetniško gibanje, ki si pomaga z vsakdanjimi predmeti, da bi osupnilo občinstvo (nadrealizem), ki tematizira, kritizira ali celo opeva potrošniško družbo (pop art in novi realizem) ali umetnost približuje vsakdanjemu življenju (fluksus), se lahko za svoje nastavke zahvali francoskemu slikarju in kiparju. Marcel Duchamp bi 28. julija praznoval 125. rojstni dan. Njegov pisoar, ki ga je leta 1917 razstavil pod naslovom Fontana, velja za eno najvplivnejših, če ne kar najvplivnejše umetniško delo 20. stoletja.
S pisoarjem, ki ga je razstavil kot umetniško delo, je Duchamp dokončno prelomil s tradicionalno umetnostjo. Čeprav je bil član Salona neodvisnih, so za razstavo leta 1917 njegov snežno beli pisoar odklonili. Iz protesta je umetnik izstopil iz žirije.
S svojimi deli je Duchamp postavil pod vprašaj tradicionalen okus gledalca in ga s to umetniško gesto pozval, naj znova razmisli o svojih predstavah o umetnosti in o njenem pomenu. "Umetniško delo resnično obstaja šele tedaj, ko si ga nekdo ogleduje. Do tedaj je le nekaj, kar je bilo narejeno in lahko ponovno izgine, ne da bi kdor koli vedel za to," je nekoč izjavil.
Marcel Duchamp se je kot tretji od šestih otrok rodil v Blainville-Crevomu blizu Rouena. Sprva je ustvarjal v kubističnem slogu, a je v njegovih slikah že mogoče zaslediti elemente futurizma (denimo v platnu Akt, ki se spušča po stopnicah iz leta 1911). Okrog leta 1913 se je poslovil od klasične umetnosti in skušal okvir njenih estetskih vrednot preseči z razumsko akcijo ter se s svojimi kreacijami vključiti neposredno v svet okoli sebe.
Leta 1913 je ustvaril svoj prvi objekt tipa 'readymade', in sicer prednje kolo kolesa, pritrjeno na podstavek. S tem provokativnim dejanjem je futuristom sporočil, da je njihov trud v sliki predstaviti in slaviti gibanje nesmiseln, kajti to je mogoče bolje in enostavneje napraviti tako, da v prostor pač postaviš pravi gibljivi predmet. Leta 1914 se je preselil v New York in postal eden vodilnih predstavnikov dadaističnega gibanja; leta 1921 je tudi ustanovil časopis New York Dada.
Podobno kot dadaizem je bil tudi pop art smer sodobne umetnosti, ki je banalne predmete množične potrošnje povzdignila v umetnost. Medtem ko so nekateri kritizirali izgubo pomena in oblike, so drugi v tem videli nove perspektive. Joseph Beuys je postuliral: "Vse je umetnost," in temu dodal še, da je "vsakdo umetnik".
Po srcu šahist
Duchamp je o slikarstvu nekoč dejal: "To je zapravljanje energije, ni dober trik, ni praktično. Zdaj imamo fotografijo, film pa tudi druge načine, da se izrazimo." Samega sebe je sicer označeval za lagodneža. Svoj čas je raje kot z umetnostjo preživljal ob igranju šaha in drugih dejavnostih. Vendar pa sta, kot se to rado primeri, njegova slava in ugled rasla toliko bolj, kolikor manj je ustvarjal.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje