Češki umetnik David Černy je v svoji domovini znan po provokativnih projektih, ki vse do zdaj niso presegli meja Češke. Tokrat pa je poskrbel za precejšnje presenečenje, ko se je izkazalo, da je razstava v preddverju palače Justus Lipsius, ki so jo pripravili Čehi in naj bi na njej sodelovalo 27 umetnikov iz držav članic EU-ja, prevara tega češkega umetnika.
Pogodba med uradom češke vlade in umetnikom namreč jasno določa, da mora biti umetniško delo skupni projekt umetnikov iz vseh 27 držav članic, končna razstava pa je pokazala, da gre le za delo enega samega umetnika, pri čemer so vse predstavljene države prikazane zelo provokativno. "Neprijetno sem bil presenečen, ko sem ugotovil, da je ustvarjalec umetniškega dela Entropa dejansko David Černy, ne pa 27 umetnikov iz vseh držav članic EU-ja," je sporočil češki minister za evropske zadeve Alexandr Vondra. Več o dogodku bodo povedali na novinarski konferenci ob uradnem zagonu razstave ob začetku češkega predsedovanja EU-ju.
Da gre za prevaro, je prva opozorila Bolgarija, ki med razstavljenimi umetninami ni našla Bolgarske umetnice Elene Jelebove, ki naj bi pripravila bolgarski del razstave. Razstava v palači Justus Lipsius, v kateri zasedajo ministri in voditelji EU-ja, naj bi prikazovala izzivalne portrete posameznih članic EU-ja skozi oči različnih umetnikov. Za tovrstno postavitev pa so je češko predsedstvo po besedah organizatorjev odločilo iz preprostega razloga - da bi zbudilo interes javnosti v EU-ju.
Rušenje stereotipov preko stereotipov
Šlo naj bi za "igrivo analizo nacionalnih stereotipov in izvirnih značilnosti posameznih kultur", kot je razstava Entropa opisana v spremljevalnem besedilu. Stereotipi so pregrade, ki jih je treba porušiti," je geslo "sodobne umetniške inštalacije", ki se nanaša na geslo češkega predsedstva Evropa brez pregrad.
Vsaka predsedujoča država naj bi palači dala svoj pečat; Slovenija jo je odela v belo-modro barvo svojega loga, s čimer je želela, da bi v njej "zavel svež, dinamičen, mlad duh", Francija pa je v preddverju napihnila ogromen balon v barvah svoje zastave. Češki umetnik Černy je v imenu umetnikov, ki naj bi prihajali iz držav članic, provokativno prikazal vsako državo; Bolgarijo kot turško stranišče, Nizozemska je skoraj popolnoma pod vodo, vidijo se le vrhovi minaretov, Italija je eno veliko nogometno igrišče, Španijo so njeni gradbeniki popolnoma zacementirali, Velika Britanija je popolnoma izginila z evropske celine, Švedska je velik karton iz Ikee, Nemčija je križišče devetih avtocest, Belgija je bomboniera, Danska je sestavljena iz lego kock, Romunija je grad grofa Drakule, prikaz Poljske je provokacija cerkve, Francija pa je predstavljena z velikim transparentom, na katerem piše "Stavkamo!".
Ali slovenski umetnik Ervin Mrkošek obstaja?
Tudi Sloveniji ni bilo prizaneseno, saj je predstavljena z napisom "Prvi turisti so bili tukaj leta 1213", ker naj bi po mnenju avtorja gledali nase z vidika tujih obiskovalcev. Slovenski prispevek naj bi pripravil umetnik Ervin Mrkošek, vendar pa je za zdaj edini dokaz za njegov obstoj spletna stran https://e-mrkosek.info/. Domnevni umetnik je predstavljajoči stavek pripisal slovenski turistični agenciji in ga izbral za izhodišče analize slovenske nacionalne identitete.
"Odkritje, da smo nedvomno potomci teh turistov, je zgovorno: nase gledamo z vidika tujih obiskovalcev. To je strategija, povezana z naslado masturbacije: roko, ki jo uporabljamo kot avtoerotično stimulacijo, vidimo kot roko drugega. Našo lastno nacionalno identiteto vidimo podobno: kakor da bi bili turisti na lastni zemlji," piše o Sloveniji v brošuri o razstavi Entropa.
L. Š.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje