Razstava odgovarja na vprašanja: Kako so se ženske 50. znašle v vlogi gospodinje? Kako so uredile svoje življenje in življenje svoje družine? Kakšne vrednote so vcepile svojim hčeram? Foto: Wagner:Werk Museum Postsparkasse
Razstava odgovarja na vprašanja: Kako so se ženske 50. znašle v vlogi gospodinje? Kako so uredile svoje življenje in življenje svoje družine? Kakšne vrednote so vcepile svojim hčeram? Foto: Wagner:Werk Museum Postsparkasse

Povojni ideal ženske v Avstriji je bil, da je požrtvovalna in preprosta, dobra mati, žena in gospodinja. Ko so se moški vrnili iz vojne, so bile namreč ženske, ki so med vojno same skrbele zase, za otroke in dom, spet potisnjene v vlogo gospodinj.

Spet so postale tudi finančno odvisne od moških, saj je do reforme družinske zakonodaje leta 1975 v Avstriji veljalo, da je mož glava družine. Če je, denimo, poročena ženska želela opravljati plačano delo, odpreti lasten račun na banki ali razpolagati s svojimi prejemki, je za to potrebovala podpis svojega moža.

V dunajskem muzeju Wagner:Werk Museum Postsparkasse je do 22. maja na ogled razstava z naslovom "Feminine Fifties" - Ženske gospodarskega čudeža. Razstava prikazuje življenje žensk v vlogi gospodinj v povojnem času in združuje 200 eksponatov. Videti je mogoče izvirno kuhinjo in dnevno sobo iz 50. let minulega stoletja, keramične figure, dekorativne predmete, predstavljene so moda, različne brošure, ženske revije, pa tudi vsakdanji predmeti.

Razstava je razdeljena na tematske sklope Ženske ustvarijo dom, Kraljestvo ženske - kuhinja, Idealna lepota, Deklice v 50. letih in najstniška kultura ter Eksotika in hrepenenje po daljnih deželah.

Po vojni je dnevna soba postala srce udobnega doma, kjer se je v prostem času zadrževala vsa družina in tudi obiskovalci. Sodobno pohištvo je bilo svetlih barv in lahko, tako je prispevalo k 'optični lahkotnosti stanovanja', kar je bilo pomembno predvsem za tiste, ki so prebivali v utesnjujočih blokih. Lahko pohištvo pa je bilo praktično tudi zato, ker so ga ženske lahko premikale brez pomoči in vsake toliko časa kot dobre gospodinje s preurejanjem 'dale stanovanju nov obraz'. Foto: Wagner:Werk Museum Postsparkasse
V naprednih konceptih kuhinj iz 20. let, kakršna je bila tudi idejna zasnova 'frankfurtske kuhinje', so si kuhinjo zamislili kot kraj, v katerem si enakovredna partnerja delita gospodinjska opravila. Kuhinja 50. let pa je bila zasnovana kot delovni prostor ženske s temu prirejenim pohištvom, ki je bilo funkcionalno razporejeno in ga je bilo možno postaviti v različne kombinacije. Poleg tehničnih novosti so te kuhinje zaznamovale pastelne barve. Foto: Wagner:Werk Museum Postsparkasse
Na vrhuncu gospodarskega vzpona se je v medijih vzpostavila podoba sveta, polnega brezhibno počesanih žensk v modernih oblačilih. Pojavljati so se začele knjige z naslovi, kot sta Biti lepa - ostati lepa in Popolna Eva, v katerih so delili nasvete na temo oblačenja: katere barve izbrati in kako jih uskladiti z modnimi dodatki, kako nositi ličila v kombinaciji z barvo las, kako naj poteka nega telesa in kako tolmačiti govorico telesa in se pravilno izražati s telesom. Foto: Wagner:Werk Museum Postsparkasse
V 'ženskih knjigah' so se začele pojavljati tudi tabele z 'idealnimi merami', ki so predpisovale, kako naj bi bilo videti 'idealno telo'. Foto: Wagner:Werk Museum Postsparkasse
V odnosih med spoloma so se začeli pojavljati zametki poznejšega ženskega gibanja: uslužna drža mater je prispevala k odločnosti deklet, da jim ne bodo podobne. Zakon namreč ni več pomenil varnosti in dobrega življenjskega izhodišča. V dekliških sobah 50. let so odraščale uporniške ženske 70. Tudi v dekliški modi je prišla revolucija. Ko so mlade ženske v šole prvič prišle v hlačah, so bile kaznovane. A modna industrija je zaznala duha časa in kar je bilo sredi 50. še 'škandalozno', je bilo na koncu desetletja že povsem običajno. Deklice so v 50. torej dobile vsaj 'oblačilni boj'. Foto: Wagner:Werk Museum Postsparkasse
V bliskovito dinamiko časa 'gospodarskega čudeža' se je vmešalo tudi hrepenenje po eksotičnih svetovih, kar odražajo tudi naslovi glasbenih uspešnic 50. let: Caprifischer, Marina, Ein Schiff wird kommen ... To so bila sanjarjenja, ki so izšla iz enolične sedanjosti. V stanovanja so se naselili okrasni predmeti v obliki keramičnih figur in zidnih mask, ki so upodabljala 'eksote', pogosto navdahnjene z ameriško popularno kulturo: to so bile ženske in dekleta, ki so plesale rokenrol, nosile hlače kapri, konjske repe in okrog pasu vrtele obroče. Foto: Wagner:Werk Museum Postsparkasse
Hula-Hopp, Conny, filmski plakat, 1959. Foto: Wagner:Werk Museum Postsparkasse
Leta 1950 so izumili škatlico za bonbone Pez v obliki vžigalnika. Foto: Wagner:Werk Museum Postsparkasse