Evgen Šajn, Posjetite Sloveniju, 1939. Foto: NUK
Evgen Šajn, Posjetite Sloveniju, 1939. Foto: NUK
Gospodična, vi ste lepi kot plakat!
Domicijan Serajnik: Delniška tiskarna, d. d., v Ljubljani, chromogravura, 1929. Foto: NUK
Gospodična, vi ste lepi kot plakat!
Peter Kocjančič, Razposajena Lola, 1928. Foto: NUK
Otroci, evo Bizjakovih keksov!
Od 12. do 16. marca bodo imeli študenti prost vstop v MGLC. Pripravili bodo tri javna vodstva ob nedeljah opoldne. Prvi konec tedna bo delavnica plakatov. Foto: NUK

Korenine slovenskega plakata segajo v Ljubljani v začetek 20. stoletja, ko se je mesto začelo spogledovati z modernimi prestolnicami. V Mednarodnem grafičnem likovnem centru so postavili razstavo Gospodična, vi ste lepi kot plakat! - 150 plakatov, ki razkrivajo vizualno kulturo med svetovnima vojnama v mestu in posredno na Slovenskem.

"Stranski izdelek" razvite družbe
Potrebo po oblikovanju in tiskanju slovenskega plakata kot propagandnega medija so narekovale gospodarske in politične spremembe ter tehnični napredek.

Plakate za razstavo, katere kustosa sta Meta Kordiš in Božidar Zrinski, so si izposodili iz zbirk po slovenskih galerijah, muzejih, arhivih, pa tudi pri nekaterih ljubiteljskih zbirateljih. Dodali so še drugo slikovno gradivo, naredili "tapete" iz arhivskih fotografij, predvajali pa bodo filmčke iz tistega časa.

Naslov razstave je "sposojen" pri knjigi Mete Kordiš; ideja za raziskavo o plakatu med svetovnima vojnama, ki je orala precejšnjo ledino, je vzklila iz prigode o gospodični in plakatu dedka Dušana. Ta je v študentskih letih risal plakate za kulturne prireditve, na katerih se je čudil načičkanim in izumetničenim dekletom. Nekega dne se je zavrtel z gospodično, ki jo je hudomušno primerjal s plakatom.

Oglaševati se da tudi treznost in osebno higieno
Plakati so razstavljeni po sklopih. Propagandni sklop priča tudi o strategiji tedanje države za izboljšanje zdravstvenega stanja z uvedbo praznika treznosti, šolskega predmeta higiena in v letih 1925-1934 s stalno higiensko razstavo na Ljubljanskem velesejmu. Prireditveni plakati so vabili na kulturne, športne, družabne in gospodarske prireditve ter dogodke.

Sem sodijo tudi plakati za umetniške razstave v Jakopičevem paviljonu, Narodni galeriji, Kazini in na Ljubljanskem velesejmu. Večina ohranjenih filmskih plakatov je s konca 20. let, izstopajo plakati kina Ljubljanski dvor, ki jih je večinoma oblikoval Peter Kocjančič.

Ljubljana: zmaj, grad ... in narodne noše?
Med prireditvene plakate so uvrščeni še turistični in športni plakati, plakati z Ljubljanskega velesejma. Na teh se pogosto jasno riše mesto Ljubljana s prepoznavnimi elementi - grad, cerkveni zvoniki, zmaj - in slovenski človek kot organizator, ki skoraj obvezno nastopa v slovenski narodni noši.

Cigareta: prostaška ali prefinjena?
Komercialni plakati ponujajo razne dobrine in storitve. Skrb za čistočo je bilo pomembno vsakdanje žensko opravilo, prav tako preventiva pred nalezljivimi boleznimi. Slog oblačenja je bil jasno znamenje položaja v družbi - ta je dovoljeval nekatere razvade, na primer kajenje, ki je bilo za meščanske dame spodobno, za ženske nižjih slojev pa nemoralno.

A. J.