Najboljši prikaz razvoja turizma v Normandiji je opus Eugena Boudina, normandijskega slikarja, ki je več desetletij upodabljal turiste, ki so se odločili za dopust na atlantski obali Francije. Foto: Royal Academie of Arts
Najboljši prikaz razvoja turizma v Normandiji je opus Eugena Boudina, normandijskega slikarja, ki je več desetletij upodabljal turiste, ki so se odločili za dopust na atlantski obali Francije. Foto: Royal Academie of Arts
Claude Monet: Sence na morju, Pourville (1882)
Kot portretist morja je najbolj blestel Claude Monet, ki mu je v več delih uspelo prikazati spremenljiv in divji značaj morja. Foto: Royal Academie of Arts
Edouard Manet: na plaži: Suzanne in Eugen Manet (1873)
Domačini so se petičnim turistom pogosto posmehovali; predvsem njihovi praksi zdravljenja z morsko vodo, ki je predvidevala hiter potop v morje popolnoma oblečenega bolnika. Foto: Royal Academie of Arts

Na londonski Kraljevi akademiji umetnosti (Royal Academy of Art) bo od 7. julija na ogled razstava Impresionisti ob morju. Med drugim prikazuje likovna dela, ki so pripomogla k rasti priljubljenosti Normandije kot turistične destinacije. Dela impresionistov Moneta, Maneta, Courbeta, Whistlerja, Renoira, Boudina in drugih so namreč marsikoga spodbudila k obisku tega skrajno zahodnega predela Francije.

razstavi je zato bolj pravilno govoriti kot o prikazu postopne preobrazbe Normandije skozi 19. stoletje, pri kateri pa so bili slikarji udeleženi le kot eden izmed dejavnikov razvoja.

Zavit v svilo, se vrže v morje
Veliko bolj odločilne so bile nove teorije zdravljenja. Če je gospoda še na začetku 19. stoletja vztrajno 'čemela' v senci, da je - bognedaj! - ne bi 'obarvalo' sonce, so do sredine stoletja zdravilni učinki slane morske vode že postali znani. Tisti del razstave, ki govori o ljudeh, tako prikazuje v več plasti blaga 'zakomotane' petičneže, ki se namakajo v vodi in si tako skušajo pozdraviti bolezni telesa in duha, ki so bile značilne za prebivalce zatohlih in vedno bolj hektičnih velemest. 'Lokalci' so se jim posmehovali, obenem pa so se veselili zaslužka, ki jim ga je prinesla preobrazba še nedavno povsem podeželske Normandije v tako imenovani poletni pariški bulevar.

Monet in novo portretiranje morja
Sicer pa ljudje niso bili v ospredju slik, ki so jih ustvarili najznačilnejši predstavniki impresionizma, likovne smeri, ki si ni prizadevala ujeti značaja materialne forme predmeta slikanja, ampak trenutni čustveni vtis, ki slikarja prevzame ob pogledu na objekt. V tem duhu so naslikane slike morja, ki se bistveno razlikujejo od tistih, ki so jih slikarji v Normandiji ustvarjali pred nastopom 19. stoletja. Nekoč jih je zanimalo predvsem podajanje zanimive naracije; največkrat povezane z ribištvom ali brodolomi. Najznačilnejšega predstavnika nove usmeritve, Moneta, zgodbe niso zanimale. Prizadeval si je upodobiti značaj morja, njegovo divjost in nenehno spreminjanje.

Eugene Boudin - najbolj zvest Normandiji
Med na razstavi Impresionisti ob morju zastopanimi slikarji, velja omeniti nekoliko manj znanega Eugena Boudina. Boudin se je rodil v pristaniškem mestecu Honfleurju in je skoraj kot obseden slikal obalo. Prav Boudin je bil tudi tisti, ki je Moneta spodbudil, da je tudi on svoje 'slikarsko' oko usmeril na morje. In prav Boudin je bil tisti, ki je več let spremljal razvoj turizma v Normandiji. Ustvaril je mnogo zanimivih portretov turistov in tako zapustil veliko "gradiva" tudi tistim, ki proučujejo zgodovino turizma.

Polona Balantič