Dondé pravi, da je nakup njegovih replik 'varna investicija'. 'Zagotavljam vam, da bodo moje slike čez deset let vredne prav toliko kot danes. Trg z umetninami je precej bolj spremenljiv.' Foto: MMC RTV SLO
Dondé pravi, da je nakup njegovih replik 'varna investicija'. 'Zagotavljam vam, da bodo moje slike čez deset let vredne prav toliko kot danes. Trg z umetninami je precej bolj spremenljiv.' Foto: MMC RTV SLO
Daniele Ermes Dondé
Eno izmed del iz serije Cult-Art je prav pred kratkim, sredi aprila, doseglo tudi dozdajšnji prodajni rekord, saj je v Tel Avivu na dražbi kupec zanjo odštel 10.710 ameriških dolarjev. V Sloveniji so njihove prodajne cene bolj dostopne, in sicer med 1.500 in 2.500 evri. Foto: MMC RTV SLO
Med Dondejevimi najljubšimi replikami je Klimtov Poljub, saj ga obožujejo 'tako na Japonskem kot v Ameriki in v Jugoslaviji'. Na sliki sicer ni Poljub, je pa 'izvirna interpretacija' Klimta. Foto: MMC RTV SLO

Do nedelje si lahko za tisočak ali dva kupite svoj "originalni ponaredek" van Goghove Zvezdnate noči, Klimtovega akta ali Gaughinovih polinezijskih lepotic in se tako pridružite množici zbiralcev po vsem svetu, ki se, če gre verjeti njihovemu avtorju, ne pretvarjajo, da imajo na steni pravega van Gogha ali Klimta, ampak "pravo interpretacijo" te ali one mojstrovine. Prodaja menda ne gre slabo (oprijemljivejše številke nam niso hoteli izdati), menda pa lahko pričakujemo, da bodo do konca razstave, podobno kot se je zgodilo ob Dondéjevem obiskom pred dvema letoma, nove lastnike našle čisto vse.

Polovico umetnin (Degas, Pissarro ...), ki jih je Gianni Versace v posebni monografiji o svoji hiši predstavil kot originale, je v resnici kupil od mene.
Daniele Ermes Dondé

Replike, ki so na ogled in na prodaj na ljubljanski razstavi, so ročno naslikana dela Dondéjeve ekipe, ki vključuje 10 slikarjev; vsak od njih je specializiran za enega avtorja in njegova dela skrbno preuči, do vsake najmanjše podrobnosti – od mešanice barve do sloga in tehnike slikanja. Vodja "kolektiva", energični Italijan Daniel Ermes Dondé, svojega dela nikakor ne postavlja na nižjo vrednostno stopničko od "prave" umetnosti – nasprotno, "ponaredke je težje ustvarjati od originalov, saj pri originalu lahko izhajaš iz praznega platna, pri ponaredku pa imaš cilj, ki ga moraš doseči". In menda ni umetnine, ki se je ne bi dalo ponarediti – so pa nekatere trši oreh kot druge (največ preglavic mu povzroča Canaletto).

Prepričan sem, da "VIP stranke" - Arnold Schwarzenegger, Liz Taylor, David Bowie - moje replike svojim gostom predstavljajo kot originale.


Faux-Art se umakne Cult-Artu

Toda čeprav rad poudari, da si je kot idejni vodja gibanja Faux-Art (prodajanja umetnin s certifikatom njihove neizvirnosti) v umetniških krogih izboril določen ugled, so ti časi zdaj mimo. Nastopila je doba Cult-Arta - prvih Dondéjevih avtorskih del, ki so (zopet po njegovih lastnih besedah) začela nastajati na prošnjo zbiralcev in ljubiteljev njegovega dela (mednje je štel tudi Franka Sinatro in Giannija Versaceja). Celotno prvo serijo je navdihnila Marilyn Monroe, ki je - tu opazimo podobnost z njegovim dozdajšnjim delom - prav tako v hipu in povsod prepoznavno ime kot Van Gogh ali Monet. Morebitne kupce v Ljubljani tako čaka cela četica zelo warholovskih Marilyn, katerim je poleg radodarnih odmerkov zlate in srebrne barve Dondé dodal še pesti kristalov Swarovski. "Po 25 letih uspehov je prihodnost negotova, a verjamem, da svetla. Moral sem slediti svojim sanjam." S pogodbo je namreč zavezan, da od 1. junija dalje svojih replik ne bo več ustvarjal.

Med vsemi umetniki, katerim je s posnemanjem skušal "zlesti pod kožo", je Dondéju najbolj pri srcu Gustav Klimt, čeprav "umetnik ne more imeti najljubšega med svojimi deli. Imam pa zelo lepe spomine na svoje prvo platno - Van Goghove Sončnice. To je tako kot prvi poljub: človek ga ne pozabi nikoli."

Ana Jurc


















Drzna izjava, s kakršnimi Dondé ne varčuje: 'Van Gogh, Rembrandt, Schiele - to so bili pravi umetniki. Prepričan sem, da je v 20. stoletju marsikdo uspel zaradi dobrega trženja. Moderni umetnosti, tudi svoji, pravim NO-Art.' Foto: MMC RTV SLO
Svojemu ustvarjanju Dondé pravi 'osma umetnost', in sicer zato, ker si je 'sposodil' elemente sedmih velikih umetnikov (Klimta, Picassa, Schieleja, Pollocka, itd.) in iz njih ustvaril nekaj novega. Foto: MMC RTV SLO
Dondé opozarja, da njegova Marilyn 'per niente' (niti najmanj) ni kopija Warholove. Nekaj posebnega je tudi zato, ker je na vsako prilepil kristale Swarovski v vrednosti okrog 500 evrov. Foto: MMC RTV SLO
Na sliki ni van Goghova Zvezdnata noč, ampak Faux Art ('lažna umetnost'). Faux Arta ne smemo enačiti s ponarejanjem; to namreč predpostavlja namen prevare. Faux-Art se ne pretvarja, ampak se predstavlja kot 'popolna kopija originalne mojstrovine'. Foto: MMC RTV SLO
Do zdaj se je med kupce Dondéjevih del vpisalo že čez 60 Slovencev, kar ni nenavadno, saj se njihove cene gibljejo v razumnih okvirih. Replike so opremljene tudi s certifikati milanske Academie de Belle Arti in nameščene v podobne okvirje kot originali. Foto: MMC RTV SLO
Tehnike, ki jih uporablja, spominjajo na tako izjemne umetnike, kot so Jackson Pollock, Marcel Duchamp, Andy Warhol, Henri Matisse, Marc Chagall ali Pablo Picasso, so podobe, ki so jih uokvirile barve, v afektu vržene na platno. Cult-Art omogoča Dondéju, da umetnine mojstrov iz preteklosti pripelje v sedanjost in jih spremeni v sodobna umetniška dela. Takole je menda videti, če se na platnu 'srečata' Jackson Pollock in Mark Rothko. Foto: MMC RTV SLO
Platna Gustava Klimta danes veljajo za ena najdražjih umetniških del. Portret Adele Bloch-Bauer iz leta 1907 je bil leta 2006 prodan po rekordni ceni - za 135 milijonov dolarjev, kar je najvišja cena, ki jo je kdo kadar koli plačal za posamezno umetniško sliko. Foto: MMC RTV SLO
Muza Dondéjevih originalnih del in po njegovem mnenju najlepša ženska na svetu je pri 36 letih umrla Marilyn Monroe. Če se spomnimo, da je že sama prepevala, da so 'diamanti dekletovi najboljši prijatelji', bi ji bilo najbrž všeč, da je slike posul s kristali. Foto: MMC RTV SLO
Dondé podobo na platnu obda z intenzivnimi barvami in tako na klasično delo vrže novo luč. Foto: MMC RTV SLO
Profesor se je s pogodbo obvezal, da je z ustvarjanjem replik končal. Nas od zdaj čaka le še Marilyn, Marilyn in še enkrat Marilyn? Foto: MMC RTV SLO
Dondé je zamisel za svojo dejavnost dobil v 80. letih. S pomočjo italijanske policije se je baje povezal s slikarji, ki so izdelovali ponaredke ter jih nezakonito prodajali kot originale. Predlagal jim je, naj svoj talent uporabijo na zakonit način, ostalo pa je, kot pravijo, zgodovina. Foto: MMC RTV SLO