Ta teden v Berlinu vrata odpira razstava fotografij Jevgenija Khaldeja, moža, ki je posnel eno od najbolj prepoznavnih fotografij 20. stoletja. Pa ste vedeli, da je na njej moral prikriti "dokaz", da so sovjetski vojaki ob osvoboditvi nemške prestolnice le-to spotoma še malce oplenili?
Berlin je bil takrat že ruski ...
Pisal se je 2. maj 1945, ko je Jevgenij Khaldej v zgodnjih jutranjih urah prispel do Reichstaga. Nemški oficirji so potapljajočo se ladjo zapustili le tri ure pred tem, na ulicah pa so se še odvijale posamične bitke. 28-letni Khaldej, fotograf in poročnik ruske mornarice, oborožen le z Leico (fotoaparatom) in sovjetsko zastavo, je našel tri vojake Rdeče armade, ki so se z njim povzpeli na vrh požganega parlamenta in mu pozirali za fotografije. Ena od njih je postala kulten prizor zmage oziroma poraza v ruskem in nemškem kolektivnem spominu.
Cilj opravičuje sredstva?
Ko je bila slika 13. maja objavljena v ruskem časopisu Ogonjok, je bila na njej že majhna, a ključna sprememba: vojak, ki na sliki podpira tovariša z zastavo, je imel na izvirnem posnetku na vsakem zapestju po eno uro ... pozneje pa ne več. Khaldej je pozneje priznal, da je uro na možakovi desni roki s šivanko spraskal z negativa, ni pa glede tega pokazal silnega obžalovanja: "Dobra in zgodovinsko pomembna fotografija je. Naslednje vprašanje prosim," je nekoč odvrnil gruči novinarjev. Na drugi fotografiji iz iste serije je dodal oblak temnega dima, verjetno zaradi bolj "dramatičnega" učinka.
Khaldej se je videl kot propagandist, a v imenu vzvišene ideje, boja proti Hitlerju in invaziji svoje domovine. V zadnjih letih pred smrtjo (1997) je rad govoril, da "Nemcem lahko odpusti, ne more pa pozabiti." V vojni so bili ubiti njegov oče in tri od štirih sester.
Po vojni je bil Khaldej zaradi antisemitizma in Stalinovega totalitarnega režima potisnjen v pozabo; šele leta 1991 je nemški umetnik Ernst Volland v Moskvi po naključju naletel na serijo fotografij, ki jih je sklenil izdati v knjigi. Letos je na dan obletnice konca 2. svetovne vojne Volland kot kurator tudi odprl retrospektivo Khaldejevih fotografij v berlinskem muzeju Gropius Bau. Na ogled so prizori sovjetskega osvobajanja Sofie, Bukarešte, Budimpešte in Dunaja, konference v Potsdamu, sojenj v Nurembergu in prizori "normalnega življenja" v SZ pred in po vojni.
Ana Jurc
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje