Ptič? Jajce? Morje? Prispodoba za kakšno čustvo? Obiskovalci galerij so pogosto zmedeni. Foto: EPA
Ptič? Jajce? Morje? Prispodoba za kakšno čustvo? Obiskovalci galerij so pogosto zmedeni. Foto: EPA
Hans Bellmer: La Poupee
Za nerazumljena dela so pogosto krivi umetniki sami, ker v svojem izrazu niso dovolj prepričljivi, pravi Honigmanova.
Delo Toma Wesselmanna
Vsak ima pravico do svoje interpretacije. Foto: RTV SLO/P. B.

Ameriška kritičarka Ana Finel Honigman pravi, da je krivda na obeh straneh. Vse preveč akademikov in umetnostnih kritikov vidi v delih točno taka sporočila, kakršna pridejo prav njihovim političnim ali poklicnim prepričanjem. Po drugi strani pa se ne zgodi malokrat, da so umetniki spretnejši z jezikom kot s čopičem, zato svojih idej ne znajo prepričljivo prenesti na platno.

Tudi znanstvena dognanja so pogosto plod zmot
A pogosto "nerazumevanje" avtorjevega sporočila se Honigmanovi sploh ne zdi tragično. Tudi znanstveniki so penicilin našli "po pomoti". V znanosti nasploh kar mrgoli primerov, ko so znanstveniki začeli preučevati en pojav, našli pa so rešitev za popolnoma drugega. Njihov dosežek ni zato nič manj cenjen, čeprav ni bil načrtovan, pravi Finel Honigman, ki meni, da ne bi smelo biti v umetnosti nič drugače. Kar vidimo, je prav tako veljavno kot tisto, kar je umetnik najprej želel povedati.

Katera ima prav?
Za svojo trditev navaja primer iz svojega dela. Sama je dolga leta pisala o eni izmed ameriških umetnic in hvalila njeno delo zaradi čudovite obravnave pomembnih tem, kot so na primer prezrte starejše ženske in njihov podcenjen pomen v zahodni družbi. Nedavno tega je kritičarka prvič dobila priložnost, da avtorico, o kateri je pogosto pisala, sreča tudi v živo in se z njo na štiri oči pogovori o njeni umetnosti.

Šok je bil velik. Obe ženski sta imeli popolnoma različne interpretacije del, in ne le to - imeli sta tudi diametralno nasprotne ideje o tem, zakaj so dela zanimiva in lepa. Avtorica si je z vsem srcem prizadevala, da bi na svojih delih upodobila sporočila, ki so se kritičarki zdela zastarela in nedomišljena, a jih je brez avtoričine interpretacije sama dojemala kot svežo in razsvetljujočo poezijo.

Naj vas kritiki ne zmedejo!
Umetniki imajo vso pravico do svojih interpretacij, a enako pravico imajo tudi kritiki, je prepričana Finel Honigman, ki se niti v prihodnje ne namerava odreči svojim idejam o delih avtorice, ki jo je po dolgih letih srečala. Enako pa svetuje tudi drugim obiskovalcem galerij in gledalcem umetnostnih del - že zdrava pamet pravi, da ima vsak pravico do svoje interpretacije, zato brez skrbi, če so vam besede kritikov španska vas - važno je to, kar vidite vi sami, opogumlja ljubitelje umetnosti ameriška kritičarka.