Bi se gospod tudi pred smrtjo tako prešerno smejal, če bi vedel, kaj ga bo doletelo? Foto: White Cube
Bi se gospod tudi pred smrtjo tako prešerno smejal, če bi vedel, kaj ga bo doletelo? Foto: White Cube
Damien Hirst: For the Love of God (Za voljo božje ljubezni)
Na diskokroglo res ne spominja. Kar se pa cenenosti videza tiče ... Presodite sami. Foto: White Cube
Damien Hirst: Saint Sebastian - Exquisite Pain (Sveti Sebastijan - Odlična smrt)
Še več trupel! Foto: White Cube

Najbolj ga je skrbel osrednji eksponat. Gre za delo s pomenljivim imenom For the Love of God (Za voljo božje ljubezni). Hirst se je bal, da bi bila z diamanti popolnoma prekrita človeška lobanja videti nekoliko ceneno. Ali celo spominjati na diskokroglo. Takšno, kakršno bi si omislil Ali G. Ali pa kateri od na vse, kar se blešči in kar je vredno več kot 100.000 dolarjev, mahnjenih raperjev. Za svoj novi izdelek je Damien Hirst porabil 6.601 diamant, vrednost dela pa je ocenil na okoli 74 milijonov evrov.

Pomembneži se spotikajo eden čez drugega
Lobanja, na čelu katere vlada kar 52,5-karatni dragulj, je zagotovo najbolj dragoceno delo sodobne umetnosti vseh časov. Sorodniki pokojnika se ne morejo zgražati ali veseliti. "Darovalec materiala" ostaja neznan. Ve se le, da si je Hirst lobanjo omislil pri nekem londonskem preprodajalcu tovrstnega blaga. Na slovesnosti ob odprtju se je v White Cubu trlo obiskovalcev. Veliko je bilo pomembnežev. Menda so se spotikali eden ob drugega. Ne zaradi dragega vina, ki je bilo zagotovo na voljo. Ampak - tako vsaj piše Guardian - zato, ker jih je oslepila svetloba, ki se je odbijala od diamantne lobanje.

Še več mrtvih krav, rib in metuljev
Na ogled je seveda še vse kaj drugega kot le lobanja, za katero se zdi, da utegne celo zasenčiti zloglasnega konserviranega morskega psa. Na razstavi je tako predstavljenih še veliko živalskih trupel in trupelc, a ta so že tako ali tako Hirstov zaščitni znak. In tokrat delujejo zelo estetsko. Dve novi seriji del, s katerima Hirst nadaljuje svoje raziskovanje tem smrti, življenja, resnice, ljubezni, umrljivosti in umetnosti same, torej značilnih eksistencialnih tem, sta namreč vse prej kot ljubki. Odkrito povedano, prav nagnusni sta.

Na začetku in na koncu življenja je ... grdota
Birth Paintings (Slike rojstva) prinašajo naturalistične fotografije "porajanja" novega življenja, ki se utegnejo zdeti nagnusne tudi tistim, ki sicer suvereno zagotavljajo, da so komaj rojeni in zmečkani otroci prisrčni. Biopsy Paintings (Slike biopsije) so še najlepše. Če se ne poglabljamo v to, kaj predstavljo. To so namreč fotografije različnih infekcij notranjih organov, ki pa na prvi pogled malo spominjajo celo na fotografije vesoljskih meglic. V resnici so pripoved o začetku hude bolezni ali celo smrti.

Damien Hirst je več kot umetnik. Je prava blagovna znamka. To mu je prineslo slavo in milijone. Obenem pa je videti, kot da ne more iz svoje kože. Vedno znova predstavlja variacije na isto temo. Najboljši dokaz za to je dejstvo, da že več kot deset let povsod "tlači" svojega morskega psa. Tudi v White Cubu ni "smel" umanjkati. Novost: Tokrat je nekoliko drugače razrezan. Zares inovativno.

Polona Balantič