Znate na slikah skupine BridE razpoznati podobo drevesa ali ceste? Foto: BridA
Znate na slikah skupine BridE razpoznati podobo drevesa ali ceste? Foto: BridA
BridA pri delu
Bridina četverica prek izdelave slik na podlagi digitalnih zapisov računalniških meritev problematizira vlogo sodobne znanosti. Foto: BridA
Katere barve bodo predstavljale idilično irsko podeželje? Foto: RTV SLO

Govorimo o delu umetniškega kolektiva BridA. Ta na platna ne prenaša le vizualnih vtisov opazovanega kraja, ampak digitalni zapis meritev zvoka, svetlobe in gibanja, ki jih pred odhodom v studio opravijo člani Bride - Jurij Pavlica, Tom Kerševan, Klemen Brun in Sendi Mango.



Čeprav so videti dela BridE kot popolnoma abstraktna podoba izbranega motiva, pa je vtis napačen. BridA se namreč odpoveduje umetniški svobodi. Njena dela zanikajo vnos subjektivnega pogleda avtorja v umetniško delo. BridA namreč na platnih prikaže računalniške informacije v digitalnem zapisu, ki so očiščene vsake subjektivne interpretacije; so gola dejstva, izražena v poenotenem številčnem zapisu.

Za ščepec subjektivnosti
Tudi oblikovanje kvadratne mreže je popolnoma računalniško vodeno. Računalnik digitalni zapis prikaže v obliki kvadratne mreže, ki jo Bridina četverica projecira na platno in na podlagi projekcije izdela sliko. Nekoliko interpretacije pa si BridA vseeno privošči. Vsaka veduta je kompleksen skupek različnih meritev, izpeljanih na istem kraju. Jurij Pavlica, Tom Kerševan, Klemen Brun in Sendi Mango pa "si dovolijo" na platno prenesti zgolj izbrane izseke iz digitalnega zapisa meritev posameznih parametrov. Tako lahko zaporedje različnih odločitev umetnika iz skupka digitalnih zapisov lastnosti posameznega kraja vodi do nastanka zelo različnih slik.

Vprašljivi temelji objektivne znanosti
Tako prinaša delo BridE "dvojno dvojnost". Dvotirni je že proces nastajanja dela: meritvam v zunanjem okolju sledi ustvarjanje v studiu; pa tudi samo likovno delo ima dva značaja: slika je obenem dokument računalniških zapisov in svojevrstna slika, ki govori s svobodnim umetniškim jezikom. Dela BridE tako izprašujejo temelje sodobne zahodne civilizacije, ki kot edini legitimni vir oblikovanja korpusa vedenja priznava podatke, zbrane z merilnimi postopki. Tudi na videz objektivni podatki morajo prestati proces obdelave v "stroju z imenom človeški možgani", iz katerega pa lahko kljub vnosu istih sestavin pridejo zelo različni proizvodi.