Kolaž ni le preprosto lepljenje motivov; podobe je treba najprej ustvariti. Foto: EPA
Kolaž ni le preprosto lepljenje motivov; podobe je treba najprej ustvariti. Foto: EPA
Pablo Picasso: Kompozicija z violino
Picasso ni le najbolj vpliven likovni umetnik 20. stoletja, je tudi pionir kolaža. Foto: EPA

Razstava Mojstri kolaža: Od Picassa do Rauschenberga v prostorih Fundacije Joana Miroja v Barceloni dokazuje nasprotno. Postavitev predstavlja zgodovino kolaža, ki je pomemben del sodobne umetnosti. Največja novost avantgard 20. stoletja je imela tudi izjemen vpliv na razvoj oglaševalske komunikacije, v zadnjih letih pa vedno bolj tudi na snovanje vzorcev, ki krasijo izdelke najbolj znanih modnih kreatorjev.



Začetki s kubizmom
Razstava v Fundaciji Joana Miroja je prav prva priložnost, da si kolaže 42 umetnikov ogledate na enem mestu. Začetniki kolaža so bili kubisti. Poleg Pabla Picassa, ki velja za najbolj vplivnega likovnega umetnika 20. stoletja, sta prve korake po poti razvoja kolaža delala še Braque in Gris. Kolaž so za svojega hitro sprejeli tudi futuristi, saj je izrezovanje in kombiniranje podob ustrezalo načelom o oblikovanju neosebne umetnosti.

Podobno velja tudi za dadaiste. Njihova umetnost je bila spontano zbiranje idej, ki so se umetniku - to je lahko bil pravzaprav vsak - utrnile po naključju in niso bile rezultat načrtnega razmišljanja o neki temi.

Predhodnik poparta
Kolaž je botroval tudi rojstvu poparta. Predhodniki dela Andyja Warhola so bili povojni ameriški umetniki, ki so odkrili avantgardni kolaž in s to tehniko obogatili svoje delo. Med najbolj vidnimi ameriškimi umetniki kolaža je bil tudi začetnik akcijskega slikarstva Jackson Pollock. Zgodovinski pregled v Fundaciji Joana Miroja se konča v letu 1980, z deli Roberta Rauschenberga.

Priprave na razstavo 140 del največjih likovnikov 20. stoletja so bile zelo dolge. Kolaži so namreč zelo občutljivi na tresljaje in udarce, zato jih galerije nerade posojajo.