Freske v javnih kopalnicah ali domišljijski pobeg iz realnosti. Foto: EPA
Freske v javnih kopalnicah ali domišljijski pobeg iz realnosti. Foto: EPA
Morio Nakajima
Morio Nakajima je že več tisočkrat naslikal goro Fudži. Foto: EPA
Morio Nakajima, javne kopalnice
Javne kopalnice so bile še pred nekaj leti posebnost japonskega javnega življenja. Foto: EPA

Morio Nakajima je še zadnji poklicni slikar javnih kopalnic. Ti javni prostori so igrali eno ključnih vlog v japonski družbi - v njih so se v strogo moški družbi sklepali posli in kovale politične zarote -, zadnja leta pa se vedno več lastnikov odloča za njihovo zaprtje. Še v 60. letih je imel utrujen popotnik na izbiro več kot 2.500 kopalnic in poklic kopalniškega slikarja je bil zelo cenjen, posli so cveteli.



Povsod prisotna gora Fudži
Poseben simbol kopalniških fresk je gora Fudži, katere podobo prinaša kar okoli 80 odstotkov slikarij. Morio Nakajima se je poklicu umetnika sento - izraz sento pomeni javno kopalnico - zapisal pred 36 leti, te dni pa dokončuje enega svojih redkih naročil. Kaj je tokrat naslikal? Goro Fudži, seveda. Nakajima, ki je v svoji karieri poslikal že okoli 15.000 javnih kopalnic, zatrjuje, da bi goro Fudži zmogel povsem dostojno naslikati tudi z zaprtimi očmi.

Na drugem in tretjem mestu motivov, ki jih Nakajima najpogosteje slikal, so vrhovi otoka Macušima, prekriti z botovimi gozdovi, in gorski vrhovi v Nakajimovi rojstni pokrajini Fukušima.

Obnova vsake tri leta
Poslikave javnih kopalnic pa niso trajne. Zaradi vlage in vročine barve namreč hitro obledijo, zato dajo skrbni lastniki kopalnic le-te na novo poslikati približno vsaka tri leta. Kljub pogostim obnovitvenim delom pa se je število kopalnic tako zmanjšalo, da tudi Nakajima kot še edini profesionalni slikar komaj dostojno preživi.

Hitrost je vrlina
Nakajima je izpostavil nekaj odlik dobrih kopalniških slikarjev. Imeti morajo dober občutek za perspektivo in globinsko slikanje, saj ravno ustvarjanje občutka globine slikam podari očarljivost in pridih fantazije. Slikarji fresk v kopalnicah pa morajo znati tudi zelo hitro slikati. Zaradi slikarskih del namreč kopalnica ne sme biti zaprta niti en dan. Nakajima tako vsa svoja dela v celoti opravi v zgolj 7 urah - od 9.00 pa do 16.00, ko kopalnice odprejo vrata.