Tintoretto, ki si ga je zaželel Karel I. Foto: The Royal Collection
Tintoretto, ki si ga je zaželel Karel I. Foto: The Royal Collection
Raphael: Spreobrnjenje prokonzula (1514)
Med predniki britanske kraljice je bilo nekaj zelo dobrih poznavalcev umetnosti, ki so vedeli, s katerimi deli je treba dopolniti kraljevo umetniško zbirko. Foto: The Royal Collection
Giorgio Vasari: Venera in Kupid (1543)
Zadnjih 40 let podanikom Britanske kraljice ni bilo usojeno, ogledati si kraljevo zbirko italijanskega slikarstva. Foto: The Royal Collection
Pablo Picasso
Zbirka družine Attenborough obsega več kot 160 kosov keramičnih del Pabla Picassa. To je tudi največja zbirka Picassove keramike v Evropi. Foto: EPA

Britanska kraljica Elizabeta II. je ukazala v kraljevo galerijo (The Queen's Gallery) namestiti zbirko italijanske renesančne in baročne umetnosti, ki so jo začeli oblikovati že vladarji iz družine Stuart, najbolj prizadevna pa sta bila kralja Karel I. in Karel II. Med 90 slikami in 85 risbami so tudi dela Caravaggia, Raphaela, Vasarija in Tintoretta.

Karel izgubi, drugi Karel pridobi zbirko
Pri oblikovanju kraljeve zbirke "otoškim" kronanim glavam ni šlo le za ugled. Nekateri vladarji so zares razumeli umetnost in so jo tudi iskreno ljubili. Med njimi je bil zagotovo že omenjeni Karel I., kralj iz prve polovice 17. stoletja, o katerem je baročni slikar Peter Paul Rubens dejal, da je "največji amaterski poznavalec slikarstva med vsemi princi tega sveta". Njegovo prizadevanje za "ozaljšanje" doma z mojstri italijanske renesanse bi se sicer skoraj izjalovilo. V času Cromwellovega upora je bila Karlova zbirka razprodana, vendar je po obnovitvi kraljestva njegovemu sinu, prav tako dovzetnemu za čare umetnosti, uspelo zbirko ponovno pridobiti.

Drago, nepraktično in slabo izvedeno
Kraljici se zares ni treba sramovati zbirke; Portret ženske v rumenem Andrea del Sarta, Raphaelova risba Tri gracije, Correggiova Sveta družina s svetim Hieronimom, Parmigianinova Pallas Atena ... to je le nekaj mojstrovin, ki so zares vredne ogleda. Kljub temu ima razstava nekaj "pomanjkljivosti". Dostop do soban je namreč dopuščen samo tistim, ki so pripravljeni plačati zasoljenih 8 funtov - večina ostalih londonskih galerij in muzejev je brezplačnih - in ki so se pripravljeni podvreči telesnemu pregledu, podobnemu tistim, ki jih izvajajo na letališču. Vse to je še mogoče pretrpeti, a kaj ko je kljub visoki vstopnini osvetlitev platen tako slaba, da se v prav vsaki poziciji pred katero koli sliko del platna skoraj nevzdržno blešči v rumeni svetlobi.

Bogatsvo, raztreseno po stanovanju
Letališke procedure pa zagotovo ne bo potrebno prestati ob ogledu razstave Picassove keramike iz zasebne zbirke igralca in režiserja Richarda Attenborougha. Ta bo na ogled od 16. junija v muzeju New Walk Museum and Art Gallery v Leicestru. Attenborough in njegova žena Sheila svojo zbirko Picassove keramike oblikujeta že več kot pol stoletja. Do danes sta zbrala že več kot 160 kosov, ki po poročanju časopisa Times ležijo "raztreščeni" po njunem londonskem stanovanju.

Krožniki, ploščice, vaze, vrči, maske, figurice in drugi predmeti so se skoraj po naključju znašli v stanovanju Attenboroughovih. Strast se je namreč vzbudila leta 1954, ko je družina dopustovala na Azurni obali in obiskala galerijo Madoura v mestecu Vallauris v bližini Cannesa in Antibesa. Ne da bi vedeli, da je bil vodja keramične delavnice Madoura Picasso, so kupili pepelnik. In to je bil začetek oblikovanja bogate zasebne zbirke, katere del bo na ogled do 30. septembra.

Polona Balantič