V Le Corbusierovih likovnih delih je najti veliko oblih oblik, ki so bile v njegovi arhitekturi skoraj odsotne. Foto: Heidi Weber Museum
V Le Corbusierovih likovnih delih je najti veliko oblih oblik, ki so bile v njegovi arhitekturi skoraj odsotne. Foto: Heidi Weber Museum
Le Corbusier: Stol iz leta 1928
Heidi Weber je najprej predstavljala kolekcijo Le Corbusierovega kovinskega pohištva, nato pa je postala glavna promotorka vseh področij njegovega umetniškega udejstvovanja. Foto: Museo Nacional Reina Sofia
Le Corbusier: La Maison de l'Homme oziroma Centre Le Corbusier-Heidi Weber Museum
La Maison de l'Homme oziroma Centre Le Corbusier-Heidi Weber Museum je povsem zadnja stavba, ki jo je načrtoval Le Corbusier. Foto: Heidi Weber Museum

Le Corbusier slovi predvsem kot arhitekt, čigar delo je pravi manifest modernistične oziroma funkcionalistične arhitekture.
Manj znano pa je njegovo likovno in oblikovalsko delo, ki ga ta čas predstavlja muzej Reina Sofia v Madridu. Le Corbusier je likovni umetnosti pripisoval tako velik pomen kot arhitekturnemu delu. Verjel je namreč v idejo unije vseh umetnosti; umetnost je bila zanj prava religija in nobenega njenega izraza ni zametoval. Le Corbusier je bil celo prepričan, da je dober arhitekt lahko le nekdo z izjemnim čutom za estetiko in smislom za vse oblike vizualnega izražanja.

Najprej je risba, zgradba je le izpeljava ideje
S tem Le Corbusierovim celostnim pogledom na umetnost je povezano tudi njegovo razumevanje porajanja arhitekture. Eden od največjih arhitektov 20. stoletja, čigar ideje so za vedno preobrazile arhitekturno dejavnost, je celo trdil, da je vsi temeljni koncepti njegove arhitekture izhajajo iz njegovega likovnega dela. Ravno zato si je arhitekt s pravim imenom Charles-Edouard Jeanneret dolga leta prizadeval, da bi se mu uspelo uveljaviti tudi kot likovni umetnik. To mu je uspelo šele v zadnjih letih pred smrtjo.

Velike zasluge za uveljavitev razumevanja Le Corbusiera kot skoraj univerzalnega vizualnega umetnika gredo njegovi tesni prijateljici in poslovni sodelavki Heidi Weber, lastnici galerije notranjega oblikovanja v Zürichu. Weberjevo je Le Corbusirovo oblikovalsko in likovno delo tako prevzelo, da si je zadala za cilj, to umetnost predstaviti svetu. najprej si je pridobila Le Corbusierovo dovoljenje za promoviranje njegovega kovinskega pohištva iz leta 1929, kmalu pa je začela povsod po svetu predstavljati tudi umetnikove slike, skulpture, tapiserije, manjše oblikovalske izdelke, grafike in litografije.

Zgradba, ki povzame celotno Le Corbusierovo delo
Svoj načrt predstavljanja Le Corbusiera kot umetnika je Heidi Weber kmalu nadgradila z idejo za postavitev pravega muzeja po Le Corbusierovih načrtih. Med letoma 1961 in 1967 so zgradili La Maison de l'Homme oziroma Centre Le Corbusier-Heidi Weber Museum, spektakularni paviljon z od telesa objekta ločeno razgibano streho ter igrivim pročeljem iz stekla in barvanega jekla. Le Corbusier inavguracije stavbe, v kateri je povezal svoje delo arhitekta, oblikovalca, slikarja in kiparja in ki je tako pravi likovni Gesamtkunstwerk, ni dočakal. Ustanova pa obstaja še danes in še danes predstavlja Le Corbusierovo umetnost. Trenutno je "ponudba" osiromašena in tako bo ostalo do 3. septembra, ko bodo zaprli madridsko razstavo in se bodo eksponati vrnili domov.

Polona Balantič