Pošasti, katerih privid spodbudi obrok surove svinjine. Foto:
Pošasti, katerih privid spodbudi obrok surove svinjine. Foto:
William Blake
Meglene podobe Williama Blaka so razvnemale domišljijo z duhovi obsedenih Britancev.

15. februarja bodo v londonski galeriji Tate Britain odprli razstavo Gotske more: Fuseli, Blake in romantična domišljija. Postavitev bo predstavila dela, katerih nastanek je spodbudilo zanimanje za nadnaravne pojave in perverzno spolnost. Razpravljanje o teh temah je bilo namreč med letoma 1770 in 1830 pravi modni hit med britansko aristokracijo in meščanstvom, bilo pa je glavni vzrok nastanku nekaterih mojstrovin Williama Blaka in Henryja Fuselija.

Iz zbirke Rudolfa Nurejeva
Središče postavitve bo slika Henryja Fuselija Hudič se zdrzne ob dotiku kopja, ki bo tokrat prvič po njeni predstavitvi leta 1880 prikazana v javnosti. Platno je bilo dolgo na seznamu izgubljenih del, na plan je prišlo šele leta 1988 na dražbi zasebne umetniške zbirke baletnika Rudolfa Nurejeva. Nastanek slike je spodbudila pesnitev Johna Miltona Izgubljeni raj. Ena izmed njenih posebnosti je slog, ki je skoraj nenavadno podoben tehniki sodobnih striparjev. Hudič tako izgleda kot stripovski superjunak, angeli pa so odeti v nenavadne kostume, sumljivo podobne današnjim telovadnim dresom.

V celoti bo predstavljenih 60 Fuselijevih del. Legenda pravi, da je Fuseli razvil posebno tehniko slikanja najbolj nenavadnih pošasti. Slikar naj bi si zvečer »privoščil« obrok surove svinjine, ki naj bi mu sledile precej grozljive sanje. Te je nato prenesel na platno.

Reakcija na razsvetljenstvo
Gotsko gibanje naj bi bil spontan odziv na racionalizem razsvetljenstva, ki je prevladal sredi 17. stoletja. Kurator galerije Tate Britain Martin Myrone je ponudil vpogled v uspeh umetnosti gotskega gibanja: "To je bil velik paradoks. Blake in Fuseli sta slikala podobe duhov, čarovnic in vil v času, ko ljudje niso več verjeli v obstoj teh bitij. Gotsko gibanje je druga plat razsvetljenstva. Ko je družba postala bolj urejena in logična, je nastala nenadna želje po raziskovanju temnih sil, ki naj bi jih pravzaprav že 'izgnali'."

Grozljivke 19. stoletja
Umetnost gotskega gibanja je bila eden izmed prvih poskusov brisanja meje med visoko umetnostjo in množično kulturo. Teme, ki jih je obravnavala, so preplavile populistično literaturo, njen vpliv pa je zaznati tudi v prvih poskusih snemanja grozljivk. Razstavo bodo pospremile tudi tako imenovane projekcije fantazmagorija. To so projekcije na steklo narisanih sličic, ki na platnu zaradi uporabe vodenih barv in posledično zamegljenih obrisov likov ustvarijo podobe duhov in prikazni. Projekcije fantazmagorija so prispevale k razvoju sodobne tehnike diapozitivov, veljajo pa tudi za predhodnika sodobne filmske tehnologije.