Ob reki med festivalom Čingming je delo slikarja Džang Zeduna, ki je živel na Kitajskem v 12. stoletju. Foto: Kraljevi muzej v Pekingu
Ob reki med festivalom Čingming je delo slikarja Džang Zeduna, ki je živel na Kitajskem v 12. stoletju. Foto: Kraljevi muzej v Pekingu
Pu Ji
Dragoceno sliko je imel za kratek čas v lasti tudi poslednji kitajski cesar, Pu Ji.

Z razstvo želijo utrditi nacionalni ponos in kitajsko dediščino med prebivalci Hongkonga, ki so 1. julija letos praznovali deseto obletnico ponovne pridružitve nekdanje britanske kolonije h Kitajski. Med 32 slikami je tudi zvitek Ob reki med festivalom Čingming slikarja Džanga Zeduana iz 12. stoletja. Festival Čingming je verjetno najbolj znana kitajska slika, je kot kitajska Mona Lisa, pravi Marc F. Wilson, specialist za kitajsko umetnost.

Zgodovinska pot krhke umetnine
Skozi stoletja so zvitek spremljale mnoge spletke in intrige, celo vojne, pogosto je bil tarča kraj, kar je močno pripomoglo k njegovi slavi. Vendar niso zgolj zgodovinske okoliščine zaznamovale slike, predvsem gre za upodobitev natančnih geometričnih podob mostov, trgovin z vinom, čolnov, gora in narave. Zaradi njegove krhkosti zvitka raje ne izpostvljajo prevelikim premikom, celo v Pekingu pogosto ni razstavljen. Zato je velika posebnost, da je delo sploh na voljo na hongkonški razstavi, kjer pa ima vsaka skupina obiskovalcev skopo odmerjen čas ogleda na pet minut. Poleg 15 drugih slikarskih del in kaligrafij bo delo na ogled do 22. julija.

Namen razstave z naslovom Ponos Kitajske je očiten. Kitajska vlada namreč s serijo kulturnih dogodkov želi utrditi kitajsko identiteto v mestu, kjer se masikdo vidi bolj kot prebivalca Hongkonga in ne Kitajske.

Original ali ponaredek
Ob reki med festivalom Čingming je zaslovela v 14. stoletju, ko so se začeli pojavljati ponaredki, ravno ko naj bi delo izginilo iz kraljeve zbirke. Od takrat dalje se je slika pojavljala v rokah mnogih vplivnih družin, dokler je niso leta 1949 domnevno premestili v Tajvan. Vendar se je izkazalo, da jo je zadnji vladar Pu Ji odnesel leta 1924. Imel jo je pri sebi, ko so ga zajele čete sovjetske armade ob konci 1. svetovne vojne. Rusi so nato sliko predali Kitajski, kjer je ostala do leta 1950, ko so jo končno obesili v pekinškem muzeju. Ob tako razgibani poti umetnine obstaja velika možnost, da gre pravzaprav za ponaredek, saj zgolj v Nacionalnem muzeju v Tajpeju hranijo deset originalnih kopij. Vendar so si strokovnjaki edini, da v Pekingu kljub vsemu hranijo original.