Arno Breker je upodobil tudi Richarda Wagnerja, ki so ga nacisti slavili kot Nemca, čigar dela so oznanjala veličastnost nemškega naroda. Foto: EPA
Arno Breker je upodobil tudi Richarda Wagnerja, ki so ga nacisti slavili kot Nemca, čigar dela so oznanjala veličastnost nemškega naroda. Foto: EPA
Arno Breker
Dela Arna Brekerja v javnosti niso bila razstavljena kar 60 let.
Arno Breker: Apolo in Dafne
Arno Breker je upodabljal ljudi, katerih telesa so posnemala nacistični ideal športnega telesa.

Breker, čigar kipi so na ogled v kulturnem centru Schleswig-Holstein-Haus v severnonemškem mestu Schwerin, je veljal za umetnika, ki pomaga graditi nacistično ideologijo. Njegovi kipi plečatih in mišičastih moških teles so prikazovali ideal 'čistokrvnega arijca'. Ravno zaradi promocije nacistične ideologije so bila dela Arna Brekerja kar 60 let 'izgnana' iz nemških galerij.

Strah pred shodom neonacistov in njihovih nasprotnikov
Tudi odprtje razstave v Schwerinu so pospremile razprave o primernosti predstavitve Brekerjevih del. Možnost obtožb, da slavijo eno ključnih oseb nacizma, pa ni bil edini vzrok, zaradi česar so se v kulturnem centru v Schwerinu kar nekoliko bali odprtja postavitve. 'Mučila' jih je tudi misel na možnost, da bodo dogodek izkoristili neonacisti in priredili pohod po okolici muzeja. Dogodek pa bi prav tako lahko sprožil shod antifašistov. V primeru akcije obeh skupin bi se zagotovo spopadli. Na srečo se črni scenarij ni uresničil.

Pomen razstave del kiparja, ki je star 91 let umrl pred 15 leti, izpostavlja tudi dejstvo, da so se v majhno in sicer nič kaj pomembno mesto v nemški zvezni deželi Mecklenburg-Vorpommern zgrnili poročevalci z vsega sveta. Razstava pod naslovom Zur Diskussion gestellt (Razstavljeno, da bi izzvalo razpravo) bo do 22. oktobra predstavljala 70 del Hitlerjevega najljubšega kiparja.

Poustvarjanje antike
Postavitev prikazuje razvojno pot kiparstva Arna Brekerja. Njegovo zgodnje ustvarjanje je zaznamovalo življenje v Franciji, kjer se je navdušil za delo Augusta Rodina. Vpliv Rodinovega kiparskega izraza je bilo mogoče zaznati tudi še v poznih Brekerjevih delih. Kasneje je Brekerja pot zanesla v Italijo. Tam je dodobra spoznal tudi antiko. Antični vzori jasno odsevajo iz kipov Arna Brekerja. Tudi zato, ker je bilo športno telo ideal tako v antiki kot tudi v obdobju vladavine Adolfa Hitlerja.

Nemci ne bi smeli financirati nacista
Kljub pojasnjevanju kustosa Rudolfa Conradesa, da razstava ni nikakršen poklon človeku, ki bi ga lahko obtožili sokrivde za vzpon tretjega rajha, pa vsi Nemci vendarle niso zadovoljni s ponovnim vstopom Arna Brekerja v javnost. Klaus Staek, predsednik Akademije umetnosti Berlin, je tako dejal, da je Breker vendar podpiral kriminalni režim in zato razstave njegovih del ne bi smeli postaviti z denarjem nemških davkoplačevalcev.

Drugače menita zgodovinar Heinrich Schwendemann in kustos Rudolf Conrades. Prvi je izjavil: "Raziskovanje Arna Brekerja je zelo pomembno. Pravzaprav ne obstaja prav nobena znanstvena literatura o njem. O njem vemo zelo malo in ničesar ne vemo o njegovem položaju v hierarhiji nacistične oblasti." Conrades pa je prepričan, da v svobodni in demokratični državi Arnold Breker ne bi smel biti tabu.