Sandra Vitaljić, ki v svojem avtorskem opusu uporablja fotografije kot avtonomen izrazni medij, v razstavljeni seriji z aparatom lovi pejsaže, ki so zaznamovani s travmo in zgodovinsko izkušnjo, pomembno za hrvaško nacionalno identiteto. Foto: Sandra Vitaljić
Sandra Vitaljić, ki v svojem avtorskem opusu uporablja fotografije kot avtonomen izrazni medij, v razstavljeni seriji z aparatom lovi pejsaže, ki so zaznamovani s travmo in zgodovinsko izkušnjo, pomembno za hrvaško nacionalno identiteto. Foto: Sandra Vitaljić
Sandra Vitaljić: Neplodna tla
Avtorica naslov serije navezuje na nezmožnost soočanja z duhovi preteklosti in posledično napredka. Na fotografiji: reka Sava. Foto: Sandra Vitaljić
Sandra Vitaljić: Neplodna tla
Vitaljićeva fotografira travnike, gozdove in polja takšne, kakršni so. Foto: Sandra Vitaljić

Ob 19. uri bodo odprli razstavo njenih pejsažev, ki so zaznamovani s travmo, z zgodovinskimi dogodki in izkušnjami ljudi. Poslikani prostori niso zgolj lepe krajine, ampak mesta, ki so zaradi svojega zgodovinskega konteksta pridobila močno simboliko in kot takšna ustvarjala hrvaško nacionalno identiteto. Serija Neplodna tla lovi podobe gozdov, polj in rek, ki so postali del ljudskih bajk in mitov, celo politične retorike, ki daje legitimnost različnim sistemom in ideologijam.

Drugačne okoliščine spremenijo pomen preteklih dogodkov, ne glede na golo podobo posameznega fotografiranega prostora, pa naj bo ta splošno prepoznaven, pozabljen, zamolčan ali nedavno odkrit. Podobe tako postajajo označbe in spominska znamenja.

Tla, večni odsev različnih pomenov

Po besedah hrvaškega zgodovinarja Tvrtka Jakovina predstavljajo fotografije Sandre Vitaljić posamezne prostore takšne, kakršni so. "Očitno je, da jo moti njihova neplodnost. A za ta tla ni nujno, da ostanejo jalova, v njih se bodo neprestano zrcalili pomeni. A če je namen pokazati vse in nič zamolčati, je odveč tudi vsakršen strah. Rešitev je verjetno v tem, da ne dopustimo, da nas zgodovina duši, zato ker se ne znamo sprijazniti s sedanjostjo," je še zapisal.
Naslov Neplodna tla se nanaša na občo nezmožnost soočanja z duhovi preteklosti in posledično napredka. Namesto odkritega soočenja se neprestano vrtimo v istem krogu medsebojnega sovraštva in obtoževanja, pa ob razstavi pojasnjuje umetnica.
Ena najbolj priznanih hrvaških sodobnih umetnic Sandra Vitaljić je na Akademiji za performativne umetnosti, film in televizijo v Pragi diplomirala iz fotografije in doktorirala iz zgodovine in teorije fotografije. Trenutno je izredna profesorica na oddelku za fotografijo Akademije dramskih umetnosti v Zagrebu. Živi in deluje v Zagrebu.
V kulturni četrti Šiška, ki nastaja v prostorih nekdanje upravne enote MOL-a, je poleg Photona svoje prostore dobil tudi P.A.R.A.S.I.T.E. – oba najdete v pritličju, v prvem nadstropju pa so pisarne nevladnih organizacij s področja kulture.