Ghibertijevi reliefi lepo prikazujejo, kako evropska umetnost vstopa v novo dobo. Foto:
Ghibertijevi reliefi lepo prikazujejo, kako evropska umetnost vstopa v novo dobo. Foto:
Bitka pri Jerihu
Vrata paradiža so druga vrata, ki jih je Ghiberti izdelal za florentinski baptisterij. Naročilo prvih si je pridobil z zmago na natečaju leta 1401.
Jožefova zgodba
Reliefe Ghibertijevih drugih vrat je občudoval sam Michelangelo.

Tri izmed desetih plošč, ki jih je slavni kipar Lorenzo Ghiberti med letoma 1425 in 1452 izdelal za zahodna vrata florentinskega baptisterija, bodo ameriško turnejo začele 28. aprila 2007 v High Museum of Art v Atlanti. Restavratorji so poltretje desetletje odstranjevali tako poškodbe, ki jih je v več kot šestih stoletjih plitkim reliefom prizadejalo onesnaženo ozračje, kot poškodbe, ki so nastale med poplavo leta 1966.

Utelešenje renesančne umetnosti
Na vratih baptisterija so razvrščeni prizori iz Stare zaveze, v Atlanti pa bodo na ogled postavili plošče s stvarjenjem Adama in Eve, prizor z Jakobom in Ezavom ter prizor z Davidom in Goljatom. Pomen Ghibertijevih reliefov v razvoju likovne umetnosti, ki je ravno v tistem času zapuščala srednjeveško miselnost in odsevala nastop humanizma, je kustos razstave Gary Radke pojasnil z besedami, da je Ghiberti v njih utelesil renesančni princip, ki je v središče postavljal človeka in resnično naravo, in ne več Boga ter onostranstva.

Vrata v paradiž nove umetnosti
Ghiberti na svojih vratih tako prekinja s srednjeveško tradicijo postavljanja protagonistov pred prazno ozadje in jih postavlja v prepričljiveje upodobljeno okolje. Ob umeščanju figur v okolje, ki ga predstavljajo drevesa, gore, preproste koče in z obzidjem obdana mesta ter nazadnje skupine figur v ozadju, je mojster upošteval že perspektivo. Oddaljene figure je tako komaj nakazal, medtem ko je tiste v ospredju poudaril in jih upodobil bolj izstopajoče.
Sam Michelangelo je o Ghibertijevih vratih nekoč zapisal, da zaradi svoje lepote resnično pomenijo vrata v paradiž.

Od Atlante do New Yorka
V zameno za tri plošče je muzej v Atlanti prispeval denar za restavriranje zgodnjerenesančnega srebrnega oltarja iz florentinskega baptisterija. Po zaprtju razstave v Atlanti bodo tri plošče skupaj s štirimi figurami z vratnega okvirja na ogled še v Chicagu in New Yorku, nato pa se bodo vrnile domov, kjer si jih bo mogoče ogledati v muzeju florentinske stolnice. Vzhodna vrata baptisterija, ki skupaj s katedralo Santa Maria del fiore in s campanillom že od srednjega veka predstavljajo cerkveno središče Firenc, od leta 1990 krasijo kopije.