Na sliki slikarka Uršula Berlot in gostujoča kustosinja Nataša Petrešin Bachelez. Foto: MMC RTV SLO
Na sliki slikarka Uršula Berlot in gostujoča kustosinja Nataša Petrešin Bachelez. Foto: MMC RTV SLO
Trio Janezev Janš
Prepoved izvedbe performansa je doletela umetniški trio Janezev Janš. Foto: EPA

Da ne bo pomote, 20. festival multimedijskih umetnosti Transmediale ni bil v znamenju Slovenije kot predsedujoče države Evropske unije, marveč tega, da so na odprtju predstavili kustosinjo Natašo Petrešin Bachelez, ki je bila praktično edina tujka, ki je imela ob odprtju festivala govor v dvorani Haus der Kultur der Welt. Drugi govorniki poleg direktorja festivala Stephena Kovatsa so bili vsi po vrsti Nemci.

Letošnji festival poteka pod naslovom Conspire in odpira žgočo tematiko teorij zarote in konspirativnosti. Tema ni izbrana naključno, saj se je po 11. septembru neverjetno povečalo število konspirativnih zarot in je internet pravo leglo vseh mogočih teoretikov.

Cenzura performansa Janezev Janš
Na Transmediale se predstavlja kar 300 umetnikov z vsega sveta in Slovenija tudi tu izstopa po številu sodelujočih umetnikov. Poleg slikarke Uršule Berlot in Marka Peljhana je bil prisoten tudi trio Janezev Janš, ki so še pred uradno izvedbo svojega performansa doživeli neprijetno presenečenje, saj sta ga direktor festivala Kovats in gostujoča kustusinja Nataša Petrešin Bachelez štiri dni pred dogodkom prepovedala.


Čeprav se je v slovenskih medijih ob "morebitni cenzuri" špekuliralo, da naj bi njihovi izločitvi iz uvodnega dela programa festivala botrovala slovenska diplomacija, se bolj realno zdi, da si Nemci niso želeli škandala, saj naj bi trio Janezev Janš svoj performans uprizoril v novem spomeniku žrtvam holokavsta. Performans je bil sicer uprizorjen, toda brez večje medijske pozornosti nemških medijev in zunaj konteksta samega festivala.


Na festivalu je bila Slovenija velesila
Poleg omenjenega tria, ki je vsaj malo dvignil prah na odprtju, se je najbolj v zavest več stoglavega občinstva vtisnil performans priznanega slovenskega umetnika Marka Košnika, ki je bil tudi edini uprizorjen performans na samem odprtju festivala. Torej, v predstavitvi multimedijske umetnosti na 20. Transmediale je Slovenija delovala kot velesila.


Andrej Košak