Živahne barve in močne linije - jasna sled afriške umetnosti. Foto: EPA
Živahne barve in močne linije - jasna sled afriške umetnosti. Foto: EPA
Picasso: Nu Jaune
Pabla Picassa je fasciniralo žensko telo. Foto: EPA
Picasso: Kadilec z možakom
Tudi Picassove litografije so oblikovale sodobno likovno umetnost. Foto: EPA

Malokdo ve, da se je Picassov kubizem rodil v pariškem domu pisateljice Gertrude Stein, kjer se je veliki umetnik na mah zaljubil v afriški kipec. Razstavi v Johannesburgu in Cape Townu pa bosta od februarja do maja 61 Picassovih del postavili ob primerke tradicionalne afriške umetnosti in podobnosti med Piscassovim opusom in afriškim likovnim izrazom ne bo več mogoče spregledati.

Nova pot predstavitve likovne umetnosti
Kot je povedala direktorica muzejev Iziko v Cape Townu Marilyn Martin: "To ni Picassova "miniretrospektiva". Odločili smo se, da raziščemo nove možnosti predstavljanja likovne umetnosti in se prvič osredotočimo na odnos med Afriko in Picassom."

Poteze Picassovih del, pri oblikovanju katerih se je veliki umetnih navdihoval pri afriški umetnosti, so močne in "pogumne" linije ter koničaste in z mnogimi koti obdarjene figure. Te niso zaznamovale le Picassovega slikarstva, ampak tudi njegove grafike in skulpture ter celo kostume, ki jih je zasnoval za ruske baletnike.

61 del, ki jih bodo na jug Afrike poslali Picassovi dediči in pariški Picassov nacionalni muzej, je nastalo med letoma 1906 in 1972; vsa so nastala po usodnem srečanju umetnika in afriške umetnosti. Na ogled bo tudi 11 litografij iz različnih Picassovih ustvarjalnih obdobij, ki dokumetnirajo razvoj evropskega modernizma, na katerega je poleg Picassa najbolj vplival prav tako Francoz Henri Matisse.

Rojstvo kubizma
A zgodbo o Picassu in kipcu afriške žene je treba še enkrat omeniti. In tokrat bolj podrobno. Na obisku pri Gertrude Stein ni kdorkoli v roke Picassa položil afriške skulpture. To je bil Henri Matisse. Dogodku je bil priča tudi pesnik Max Jacob, ki je zapisal: "Picasso kipca ni izpustil iz rok cel večer. Naslednje jutro sem ga obiskal v studiu. Tla so bila prekrita s papirjem. Na vsakem listu je bila skoraj identična skica: obraz enooke ženske, s predolgim nosom, ki se je dotikal ust in z lasmi do ramen. Ta dan se je rodil kubizem.
Razstavi bosta izjemni tudi zato, ker pomembne likovne postavitve le redko zaidejo na črno celino.