Kustosinja razstave, ki je v kraljevi plači v Caserti na ogled do konca junija, je Tiziana Maffei, sicer tudi direktorica palače.

Michelangelo Pistoletto (1933) pred svojim avtoportretom, ki je na ogled na razstavi Metawork v Caserti v Italjiji. Foto: Reggia di Caserta
Michelangelo Pistoletto (1933) pred svojim avtoportretom, ki je na ogled na razstavi Metawork v Caserti v Italjiji. Foto: Reggia di Caserta

Razstava z naslovom Metawork skozi več kot 60 Pistolettovih stvaritev predstavlja njegova revolucionarna razmišljanja o umetnosti in družbi, pri čemer ponuja tako rekoč potovanje v vizionarske koncepte metamorfoz in medsebojne povezanosti, piše Art Daily.

Vzpostavljanje stika med umetniško izkušnjo in zunanjim svetom
Velja, da je Pistolettova umetnost odprta za dialog in izmenjavo. Deluje kot raziskava, ki se nenehno razvija in širi, da bi znova vzpostavila stik med umetniško izkušnjo in zunanjim svetom.

Naslov razstave se navezuje na umetnikovo delo Metawork – Združeni portreti, ki je tokrat prvič postavljeno na ogled javnosti. Ustvarjeno je iz fotografskih portretov osmih "prebivalcev mesta Cittadellarte", ki jih umetnik združuje z uporabo umetne inteligence. Cittadellarte je sicer umetniški in ustvarjalni laboratorij, ki ga je Pistoletto ustanovil leta 1998 v zapuščeni tekstilni tovarni ob reki Cervo v svoji rodni Bielli na severozahodu Italije.

Na ogled tudi emblematično delo gibanja arte povera
Umetnine, razstavljene v kraljevi palači v Caserti, med drugim obravnavajo teme, kot je odnos med umetnostjo in duhovnostjo. Stvaritev, naslovljena Čas sodbe, je zasnovana kot tempelj, ki združuje glavne monoteistične religije: krščanstvo, islam, judovstvo in budizem. Vsaka je predstavljena s simbolom, postavljenim pred ogledalo, kot so klečalnik, molitvena preproga, kip Bude.

Umetniki se ne morejo pojavljati samo v umetniških galerijah ali muzejih – navzoči morajo biti v vseh mogočih dejavnostih. Umetnik mora biti sponzor misli v kakršnem koli prizadevanju, ki se ga ljudje lotijo, na vseh ravneh.

Michelangelo Pistoletto

Na ogled je tudi serija z naslovom Razgaljeni iz leta 2020, ki prikazuje gole posameznike. Človeška figura je brez predsodkov predstavljena v svoji estetski celoti, umetnik pa jo uporablja za prikaz prereza družbe. Prav tako je predstavljen projekt Tretji paradiž, ki od leta 2003 zaseda središčno mesto v Pistolettovem ustvarjanju. Za projekt značilen simbol je preoblikovan matematični znak za neskončnost, s katerim umetnik reflektira raznolike medčloveške odnose, opozarja na potrebo po sožitju in prevzemanju odgovornosti posameznika do sočloveka in narave ter hkrati postavlja življenje v središče neskončnosti, še piše Art Daily.

V razstavo je vključen tudi kartonasti Labirint, tako rekoč emblematično delo neoavantgardnega gibanja arte povera, ki je izšlo iz kritike dominantnega položaja uveljavljenih ustanov umetnosti, politike in družbe. Umetnik ga je javnosti prvikrat predstavil leta 1969 na samostojni razstavi v amsterdamskem Muzeju Boymanns.

Pistolettov znameniti Labirint je bil leta 2010 na ogled tudi v okviru umetniškega sejma Art 41 Basel. Foto: EPA
Pistolettov znameniti Labirint je bil leta 2010 na ogled tudi v okviru umetniškega sejma Art 41 Basel. Foto: EPA

"Labirint ima močno simboliko. Legenda o Minotavru nakazuje pošast, ki živi v nas, in možnost, da se bo vsak od nas v določenem trenutku zasebnega ali kolektivnega življenja prisiljen soočiti sam s seboj. Moj labirint je narejen iz valovitega kartona, prožnega materiala, ki omogoča, da dobi kakršno koli obliko in se prilagodi vsakemu prostoru. V nekem smislu je kot ogledalo, ki sprejme vsako podobo. Je fizični element, ki pa je hkrati močno povezan z domišljijo," je Pistoletto pojasnil v pogovoru za katalog, ki je izšel leta 2011 ob razstavi njegovih del v londonski Galeriji Serpentine.

Le še do ponedeljka na ogled razstava v Vili Manin
Sicer je bila razstava Pistolettovih del z naslovom Četrta generacija med septembrom 2022 in marcem 2023 na ogled v Cukrarni v Ljubljani. V naši bližini se sicer še do ponedeljka, 6. januarja, predstavlja na razstavi v Vili Manin v pokrajini Videm.