Razstavo hrvaškega umetnika, ki je nastala v sodelovanju z galerijo Klovićevi dvori iz Zagreba in ministrstvoma za kulturo obeh držav, je postavil Getulio Alviani, medtem ko sta dela zanjo izbrali Biserka Rauter Plančić in Nina Pirnat Spahić. Približno 40 eksponatov in ducat fotografij, ki jih je ena izmed osrednjih osebnosti hrvaške in evropske umetnosti konstruktivizma ustvarila od leta 1951 do danes, si bo v Ljubljani mogoče ogledati do 5. novembra.
Eden od začetnikov EXAT-a 51
Ljubljanska postavitev je del razstave, s katero so lani v Klovićevih dvorih v Zagrebu zaznamovali pol stoletja Picljevega ustvarjanja, obenem pa razstava pomeni tudi prvi celotni pogled na njegovo delo. Ustvarjanju 82-letnega avtorja, ki je bil leta 1951 eden od ustanoviteljev skupine EXAT 51, sta se temeljito posvetila tudi Ješa Denegri, ki se je lotil slikarstva, in Stane Bernik, ki je v pecep vzel grafično oblikovanje, ter razstavo pospremila z obsežnima študijskima gradovoma v razstavnem katalogu Ivan Picelj in umetnost konstruktivnega pristopa. Denegri je posebej za slovensko razstavo pripravil tudi skrajšano različico svojega besedila.
Ko so rezultat dela tudi matematične rime ...
V njem bodo lahko obiskovalci razstave tudi prek kritiških besed spoznali avtorja - enega od utemeljiteljev gibanja Nove tendence, ki se je iz Zagreba v začetku 60. let razširilo po vsej Evropi. Gibanje mu je dalo priložnost za raziskovanje vizualne percepcije, matematične rime in premike celic. V okviru konstruktivizma pa je črpal iz dediščine zgodovinskega konstruktivizma, povojnega neokonstruktivizma, konkretne in kinetične umetnosti, od 50. let dalje pa prevzema obnoviteljsko nalogo avantgarde in promovira vsebinske vrednote sožitja človeških razsežnosti, narave in njenih gradbenih elementov.
V Pariz brez političnih posredovanj
Svojo prvo mednarodno razstavo je imel Picelj v Parizu, kjer je zapolnil prostore Salona des Réalites Nouvelles. Posebno je pomembno, da nimajo za postavitev nobenih zaslug uradni kulturnopolitični forumi, katerih posredovanje je bilo v zgodnjih postsocrealističnih časih skoraj obvezno za organizacijo razstave.
Prvi mednarodni predstavitvi jih je sledilo še mnogo, med katerimi velja posebej poudariti razstave 50 ans d'art abstrait leta 1957 v Parizu, Construction and Geometry in Painting from Malewitch to Tomorrow tri leta kasneje v New Yorku, kjer se je med drugim predstavljal tudi na razstavi The Responsive Eye, v Nürnbergu je gostoval na razstavi Konstruktive Kunst – Elemente und Prinzipien, v Milanu na projektu Arte programmata e cinetica 1953–63, v zadnjih letih pa je bilo njegovo ustvarjalnost mogoče spremljati na razstavah v Budimpešti, Bologni in na Dunaju.
Vsakič neodvisen od političnih razmer
Kot avtorja, ki se je rodil v Okučanih, diplomiral pa na zagrebški Akademiji likovnih umetnosti, opisuje ena od kustosinj razstave, je zanj že od začetka njegovrega ustvarjanja najustreznejši način produkcije umetniških del barvni sitotisk za velike naklade, ki imajo status multioriginalov. "Picelj je umetnik, vzgojen v dediščini evropske zgodovinske abstrakcije, blizu ruskemu konstruktivizmu, od koder izhaja tudi dvojno polje njegovega delovanja, enakovredno v "čisti" umetnosti in grafičnem oblikovanju ... Prav zaradi te dvojnosti estetskega in funkcionalnega v opusu je Picelj umetnik, ki je duhovno, etično, politično in eksistencialno neodvisen od konkretnih družbenih in kulturnih razmer, v kakršnih je v prostoru svojega bivanja deloval, s čimer mu je uspelo obraniti integralnost dojemanja umetnosti in integriteto umetnikove osebe," je zapisala Pirnat Spahićeva.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje