Britanski umetnik Antony Gormley je najbolj znan po 20-metrskem kipu Angel of the North, ki ga je postavil v Gatesheadu (ogromni jekleni angel, ki čez razprta krila meri 54 metrov, naj bi voznikom na mimobežni avtocesti dajal 'občutek objema'). Foto:
Britanski umetnik Antony Gormley je najbolj znan po 20-metrskem kipu Angel of the North, ki ga je postavil v Gatesheadu (ogromni jekleni angel, ki čez razprta krila meri 54 metrov, naj bi voznikom na mimobežni avtocesti dajal 'občutek objema'). Foto:
Gormleyjev podstavek
Najprej si je zamislil, da bi projekt trajal vse leto, a je nato načrt oklestil v imenu 'zgoščenosti koncepta'.

Slavni britanski kipar bo spomladi 2009 na Trafalgarjev trg v središču Londona za sto dni postavil prazen podstavek. "Z dvigom na piedestal in odmikom od tal telo postane metafora, simbol in nam dopušča razmislek o raznolikosti, ranljivosti in enkratnosti posameznika v sodobni družbi," je o projektu One And Other (En in drugi) povedal Gormley. Preprosteje rečeno: približno 2.400 ljudi bo dobilo priložnost, (posamično) zavzeti mesto na podstavku in tam eno uro početi, kar jim bo padlo na pamet (če bo le v okvirih zakona).

Dramatičen vzpon z žerjavom?
Kako se bodo "umetnine" povzpele na svoj piedestal? "Razmišljali smo o hidravličnih stopnicah, sam pa sem bolj naklonjen ideji žerjava, tako da bo vsako uro prisoten tudi element teatra," pravi Gormley. Ob predstavitvi zamisli je še poudaril, da bi med prostovoljci rad videl ljudi iz različnih vetrov: "Potrebujemo izklesanega atleta, ampak prav tako potrebujemo tudi paraplegika, naturista, shakespearjanskega igralca ..."

Umetnik pričakuje, da bo še posebej ključen del "performansa" trenutek menjave, ko se človek, ki piedestal zapušča, in človek, ki ga bo nadomestil, srečata. Kljub vsemu pa je zanj najpomembneje, da bo trg, ki je drugače rezerviran za vojne heroje, postal mesto "etničnega slavja".

Salomonska rešitev za nezasedeni podstavek
"Četrti podstavek" na severozahodnem koncu Trafalgarjevega trga so postavili že leta 1841, mišljeno je bilo, da bo na njem stal kip Williama IV. na konju - a je zaradi pomanjkanja denarja res ostalo le pri zamisli. Pozneje se mestni veljaki nikoli niso mogli dogovoriti, kateri monarh ali general bi si najbolj zaslužil svoje mesto ob Juriju IV., Henryju Havelocku in poveljnikih iz kolonialnih časov Jamesa Napierja. Leta 1999 so tako začeli projekt "The Fourth Plinth", kar pomeni, da si na mestu kipa sledijo postavitve znanih sodobnih umetnikov. Svojo priložnost so do zdaj dobili Mark Wallinger, Bill Woodrow in Rachel Whiteread. Gormleyeva "postavitev" za razliko od njihovih na trgu ne bo vse leto.

A. J.