Najbolj znane so seveda 'potegavščine' zűriškega dadaizma, k razvoju sodobne umetnosti pa ni nič manj pripomoglo tudi newyorško nadaljevanje dadaistične šole. Foto: Tate Modern
Najbolj znane so seveda 'potegavščine' zűriškega dadaizma, k razvoju sodobne umetnosti pa ni nič manj pripomoglo tudi newyorško nadaljevanje dadaistične šole. Foto: Tate Modern

Britanska galerija Tate Modern ta čas predstavlja tri najpomembnejše može ameriškega dadaizma, ki so, kot so to nagajivo zapisali v časopisu The Times, "skupaj popivali, veseljačili in naokoli poskakovali, preoblečeni v ženske, nato pa so za ovratnik zagrabili umetnost in jo za vedno spremenili". Njihova imena so izumitelj ready-madov Marcel Duchamp, začetnik avantgardne fotografije in umetniškega filma Man Ray in slikar Francis Picabia, znamenit po uporabi kičastih elementov in zarisovanja 'nizkih obrvi', zoperstavljajočih se vsem načelom estetike.



P. B.










Danes poznamo Mana Raya predvsem kot začetnika avantgardne fotografije in filma. Man Ray pa je o sebi vedno govoril predvsem kot o slikarju. Foto: Tate Modern
Prvi uspeh je Francis Picabia v Parizu doživel kot poznoimpresionistični slikar. Že v letih 1908 in 1909 pa je zavrnil to usmeritev in se začel posvečati slikarskemu eksperimetnu. Foto: Tate Modern
Avantgardna gibanja so pomenila začetek tako imenovane industrijske estetike, predstavljanja strojev in njihovih delov kot nosilcev estetskega ugodja. Foto: Tate Modern
Vsi trije, Marcel Duchamp, Man Ray in Francis Picabia, so se na začetku drugega desetletja 20. stoletja ukvarjali s problematiko, kako v sliki predstaviti gibanje. Foto: Tate Modern
Trije prijatelji so večkrat ustvarjali skupaj in si tudi sposojali ideje eden od drugega. Delo Interier (Tihožitje in soba) Mana Raya je tako izraz proučevanja izvirne uporabe stekla, značilne za delo Marcela Duchampa. Foto: Tate Modern
Objekt z imenom Sveže prepleskano okno je bilo prvo umetniško delo, ki ga je Marcel Duchamp podpisal z imenom Rose Sélavy, imenom, ki ga je nadel svojemu ženskemu alteregu. Foto: Tate Modern
Na razstavi v galeriji Tate Modern je na ogled veliko najznamenitejših del dadaistične trojke. Ne manjka niti slovita Fontana Marcela Duchampa. Foto: Tate Modern
Umetniki newyorškega dadaizma so se zanimali za možnost uporabe optičnih trikov in optičnih strojev za ustvarjanje iluzije globine oziroma tridimenzionalnosti. Tudi ko se je 'uradno upokojil' in se zapisal šahiranju, je Marcel Duchamp prijateljema še vedno pomagal z nasveti, navezujočimi se na vprašanje predstavljanja tridimenzionalnosti v ploskovitem mediju. Foto: Tate Modern