Predstavo o galeriji Hayward kot psihotični stavbi si je zamislil tudi slovenski umetnik Tobias Putrih. Foto: Hayward Gallery/Tobias Putrih
Predstavo o galeriji Hayward kot psihotični stavbi si je zamislil tudi slovenski umetnik Tobias Putrih. Foto: Hayward Gallery/Tobias Putrih
Tobias Putrih: Beneški atmosferičen
V galeriji Hayward svoj lanski projekt, s katerim je Slovenijo predstavljal na beneškem bienalu vizualnih umetnosti, predstavlja Tobias Putrih. Foto: RTV SLO/P. B.

Gre za galerijske projekte, pri snovanju katerih so si arhitekti, sicer zavezani pravilu uporabnosti, ter vizualni umetniki, ki jih vedno mami tudi arhitekturno snovanje, dali duška. Kot je v časopisu The Times zapisal kritik Justin McGuirtk, so avtorji stavbno ogrodje tokrat uporabili predvsem kot obešalnik, na katerega so obesili svoje domislice. Med izbranimi razstavljalci je tudi slovenski umetnik Tobias Putrih, ki je svojo strast do ambientalnih instalacij med drugim predstavil tudi v svojem lanskem projektu za slovenski paviljon beneškega likovnega bienala. Na otoku San Servolo je postavil provizorično kinodvorano, ki je bila obenem fantazijski ambient, ki je stopnjeval doživljanje predvajanih filmskih projekcij. Ravno projekt Beneški, atmosferičen je tudi ta, ki je našel pot v londonsko galerijo.
Martin Kippenberger in bizarnosti z njegovih potovanj
Direktor galerije in kurator razstave Ralph Rugoff je projekt, ki bo na ogled do 25. avgusta, naslovil Psycho Buildings: Artists take on Architecture (Psihotične stavbe: Umetniki se lotijo arhitekture); idejo za naslov je dobil v knjigi nemškega umetnika Martina Kippenbergerja, v kateri so fotografije čudaških objektov, ki jih je opazil na svojih potovanjih. "Namigovali so na iracionalno ali deviantno arhitekturo. Ideja mi je bila všeč," o spodbudi za projekt pove Rugoff. Pobuda za razstavo je bila obenem tudi sama stavba galerije Hayward, ki naj bi bila sama neke vrste psihotična stavba. Zgradbo je mestni arhitekturni oddelek, imenovan Greater London Council - ob omembi tega dejstva McGuirk zapiše: "neverjetno, kako napredni so lahko arhitekti v službi lokalnih oblasti" -, velja pa za izjemen primerek brutalizma v arhitekturi. Gre za gibanje, ki se je v petdesetih in šestdesetih razvilo iz modernizma, posebej iz njegove francoske različice in ki je vključevalo skoraj fetišističen odnos do betona oziroma njegovega oblikovanja.
Prava arhitektura in arhitektura, ki to niti ne želi biti
Razstavljena dela je menda možno razdeliti v dve kategoriji. V prvi so projekti, ki ohranjajo ambicijo, biti arhitektura. Gre za dela, ki skušajo širiti idejo arhitekture oziroma tega, kaj naj bi arhitektura bila. Drugi sklop pa obsega dela, ki so v svojem bistvu vizualni umetniški projekti in obravnavajo temo psihološkega dojemanja bivalnega okolja, sanj, upanj, nočnih mor in drugih popolnoma subjektivnih prvin človekovega bivanja, ki izvirajo iz zaznavanja okolja. Pomembno je še, da so dela vsaj deloma tako imenovana umetnost 'site specific', saj so jim umetniki dokončno obliko dali šele v samem galerijskem prostoru. Dela se skušajo 'ujeti' s specifiko galerije Hayward. Ta je tudi zvezda razstave. Vsak od sodelujočih umetnikov je namreč poleg svojega popolnoma avtorskega projekta moral predstaviti tudi svojo vizijo preobražanja galerije Hayward v psihotični objekt.
Polona Balantič














Tokijski atelier Bow-Wow se predstavlja s strukturo, imenovano Tunel življenja. Izdelana iz jeklenih plošč, se instalacija kot kača vije od enega konca galerije do drugega. Vzdušje v tunelu določa svetloba, ki skozi režo priteka od zgoraj. Foto: Hayward Gallery/Stephen White
Skozi tunel ni mogoče hoditi pokončno, zaradi česar potnik skozenj dobi občutek, kot bi se plazil skozi ventilacijski zračnik ali ozek prehod vesoljske ladje. Foto: Hayward Gallery/Stephen White
Čas se ustavi sredi poteka katastrofe in še enkrat se zazdi, da je bila sodobna filmska umetnost navdih za številne umetnike. Foto: Hayward Gallery/Stephen White
Delo kubanske skupine Los Carpinteros je eno tistih, ki najmanj sledijo naslovu razstave Psihotične stavbe, saj gre predvsem za obravnavo katastrofičnega razpoloženja, značilnega za sodobno družbo in s samo arhitekturo ne stoji v neposredni zvezi. Foto: Hayward Gallery/Stephen White
Apokaliptično je tudi vzdušje dela avstrijske skupine Gelitin. Poplavljena cesta belvedere - zakaj, tega ne ve nihče - postane nova dunajska prometna pot. Foto: Hayward Gallery/Stephen White
Air-Port City je kot leteče letališče. Nekje na nebu bo lebdel ta oblak, plošča, na kateri bo mogoče bivati in ki jo bo po Zmeljini atmosferi vozil veter. Ta ploščad bo nova oblika trajnostne in nenehno mobilne migracije. Nova zračna mesta bodo tako nova oblika nomadskega načina življenja. Tako svoj projekt pojasnjuje Tomas Saraceno. Foto: Hayward Gallery/Stephen White
Ernesto Neto: Galerija Hayward Foto: Hayward Gallery
Getilin: Galerija Hayward Foto: Hayward Gallery
Los Carpinteros: Galerija Hayward Foto: Hayward Gallery
Tomas Saraceno: Galerija Hayward Foto: Hayward Gallery
Rachel Whiteread: Hayward Gallery Foto: Hayward Gallery
Atelier Bow-Wow: Hayward Gallery Foto: Hayward Gallery