Štirinajst študij v akvarelu je delo nadrealističnga mojstra Salvadorja Dalíja, izjemne pa so predvsem zato, ker ni zanje od leta 1969, ko so nastale, vedel skoraj nihče. "Čudoviti, čudoviti primerki so," je navdušen William O'Reilly, kurator za impresionistično in moderno umetnost pri dražbeni hiši Bonhams, ki bo zbirko 18. junija v Londonu ponudila na prodaj. "En razlog je tudi to, da so tako sveži in neznani."
Serijo je leta 1969 pri Dalíju naročil založnik Jean-Paul Schneider; obdržal jih je do leta 2000, ko jih je prodal neimenovanemu evropskemu zbiratelju - ki se je zdaj prav tako pripravljen ločiti od njih. "Nihče ni še nikoli videl akvarelov, ki so bili predloga za poznejše litografije. kaj takega se ne zgodi pogosto," zatrjuje O'Rielly. Akvareli so tudi duhovito poimenovani: v zbirki so na primer Sliva v naglici (Prunier hâtif), Zardevajoča malina in Erotična grenivka (Pamplemousse érotique); na njej vidimo list, ki je omahnil pod brizgom grenivkinega soka. Vrednost vsakega akvarela so ocenili nekje med 47 tisoč in 82b tisoč evri, cela zbirka pa bi lahko šla pod kladivo za približno milijon funtov (1,18 milijona evrov).
30 let pred avantgardno britansko umetnostjo
Akvareli so umetnostni zgodovini še en dokaz plodne Dalíjeve domišljije; poleg tega, da so preprosto duhovite, so tudi subverzivne in korak pred svojim časom. Podobno, kot si je Dalí "sposodil" klasičen format botanične litografije iz 19. stoletja in ga priredil po svoje, sta, denimo, brata Chapman v začetku tega tisočletja "nadgradila" Goyeve mojstrovine.
"Jaz sem nadrealizem"
Salvador Dali je bil kakopak najrazvpitejša in najbolj prepoznavna osebnost nadrealizma. Njegovo abnormalno obnašanje, vse, kar je počel, da bi pritegnil pozornost, je bilo po eni od teorij posledica njegovega otroštva. Slikar je imel namreč starejšega brata, ki mu je bilo prav tako ime Salvador in ki je umrl skoraj natančno devet mesecev pred njegovim rojstvom. Pri petih letih ga je mama odpeljala na bratov grob in mu "razložila", da je on sam reinkarnacija. "Podobna sva si bila kot dve kapljici vode, a se je v naju zrcalil drugačen odsev," je slikar nekoč rekel o svojem mrtvem bratu. "On je bil najverjetneje prva različica mene, ki pa je bila zasnovana preveč v absolutnem."
V lastnih očeh je bil Dali torej izkrivljena verzija svojega predhodnika - in tudi pričujoča serija akvarelov ponazarja njegovo težno, vzeti nekaj vsakdanjega in to sprevreči. Umetnikova obsedenost s pokvečeno, zlovešče izkrivljeno različico življenja je prav lahko zakoreninjena v zgodnjem otroštvu. "Jaz sam sem nadrealizem," je prav tako nekoč izjavil.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje