K bolj umirjenemu, manj stresnemu življenju je bilo očitno treba pozivati že v štiridesetih letih 20. stoletja. Da o čistoči sploh ne govorimo. Foto: NUK
K bolj umirjenemu, manj stresnemu življenju je bilo očitno treba pozivati že v štiridesetih letih 20. stoletja. Da o čistoči sploh ne govorimo. Foto: NUK
Originalni plakat iz 30-ih, naprodaj v dražbeni hiši Onslows
Kako so Britanci oglaševali prve avtomobile? Udobnejši kot konj, hitrejši kot cepelin? Foto: Onslows

Danes so v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani odprli razstavo Helene Janežič z naslovom Oglaševanje v slovenskih časnikih do 2. svetovne vojne. Pred čitalnico NUK-a bo na ogled izbor najlepših, najbolj zanimivih in najduhovitejših oglasov, razstavljeni pa bodo tudi predmeti, ki so bili najpogostejša tema oglasov v obdobju pred 2. svetovno vojno.

Nekatere stvari se ne spreminjajo
Postavitev gledalca popelje v čas, ki je po koledarju morda že zelo oddaljen, a hkrati blizu, glede na to, da se ljudje nismo prav veliko spremenili. Tudi pred sto leti je mogoče najti oglase za izdelke, ki nesporno pomladijo, ozdravijo vsakovrstne bolečine, pomagajo pri izgubljanju teže in druge, je zapisano v besedilu k razstavi.

Vodnik, oče oglaševanja?
Za prvega časopisnega oglaševalca na Slovenskem velja Valentin Vodnik, ki je oglase natisnil že v prvi izdaji Lublanskih novic leta 1797. Takratni oglasi so tako po obliki kot po vsebini spominjali na današnje male oglase. Bolj sodobno obliko oglasi, zaradi porasta časopisov in vedno večje konkurence, dobijo šele v 50. in 60. letih.

Nekaj podobnega kot je zamisel Helene Janežič, pa so si zamislili najbolj otoški Evropejci, Britanci. v zbirateljskem prostoru Onslows v Londonu že dobri dve desetletji ponujajo plakate iz prve polovice 20. stoletja, ki tudi danes ne pomenijo le zaprašenih zbirateljskih kosov, ampak tudi izpiljene idejne zasnove. Da je retro stil v modi tudi v oglaševanju, dokazuje že podatek, da so nekateri za plakate pripravljeni odšteti tudi okroglih tisoč funtov.