Foto:
Foto:
Staalplaat Soundsystem: Yokomono
Avtomobilčki, ki krožijo po vinilnih ploščah, v podvozju skrivajo gramofonsko iglo. Foto: Staalplaat Soundsystem

Ta nevarnost nastopi predvsem, ko prostorsko zvočno instalacijo Yokomono - v ljubljanski galeriji Kapelica bo na ogled do 11. maja - obišče kdo, ki se odloči kar preveč natančno preučiti sestav 200 radijskih sprejemnikov, majhnih avtomobilčkov, ki krožijo po vinilnih ploščah, in vlakcev. Prav vsak izmed teh elementov povzroča enega izmed zvokov, ki ustvarjajo "atonalno industrijsko simfonijo", ki jo je "spisal" mednarodni kolektiv Staalplaat Soundsystem.

Nadgradnja etike tolčenja po odpadnem železju
Staalplaat Soundsystem je kolektiv, ki predmete za vsakdanjo uporabo predeluje v glasbene instrumente. Tako v bistvu ohranja etiko začetnikov industrijske glasbe z začetka 80., ki so v odsotnosti zmogljivih sintetizatorjev generatorje nenavadnih zvokov pač morali najti v predmetih, ki so pripadali klasični industrijski (t. j. predelektronski) ali pa celo predindustrijski dobi. Razbijanje po kovinskih ploščah, udrihanje po ograjah ob avtocestah, ki ga je prakticirala skupina Kraftwerk, in nabiranje predmetov, iz katerih je mogoče izvabiti kar najbolj nenavadne zvoke in katerega so se lotili tudi člani skupine Depeche Mode, lahko primerjamo z delom avtorjev instalacije Yokomono.

Zvok pogojuje arhitektura razstavnega prostora
Vsakokratna postavitev inštalacije, za katero je skupina Staalplaat Soundsystem na festivalu elektronske umetnosti Pris Ars Electronica v Linzu v Avstriji prejela častno omembo, se kaže v nekoliko drugačnem končnem izdelku. Radijski sprejemniki so namreč v vsakem razstavnem ambientu razporejeni drugače; postavitev namreč pogojuje arhitekturna konfiguracija vsakokratnega razstavnega prostora.

Zvok poleg tega definira tudi gibanje v prostoru. To namreč moti oziroma spreminja radijske valove, ki jih lovijo radijski sprejemniki. Zato, pa tudi zaradi obrabe vinilnih plošč, po katerih krožijo avtomobilčki, opremljeni z gramofonskimi iglami, in zaradi interference znotraj instalacije generiranih zvokov z zvokom drugih naprav v prostoru, kot so mobilni telefoni, je zvok nestabilen, nenehno se spreminjajoč in distorzičen.

Polona Balantič