Foto:
Foto:
Tom Wesselmann je upodabljal tudi simbole, ki so opredeljevali ameriško družbo v njenih zlatih letih.
Tom Wesselmann je pri ženskah gotovo najprej opazil usta.

Wesselmannu je podobno kot številnim drugim umetnikom prodor v ospredje ameriške umetniške srenje uspel šele, ko z moralno spornimi deli razburil strokovno in laično javnost. Jabolko spora so bili sporni akti, s katerimi je napravil uvod v del svojega obsežnega opusa, ki ga je poimenoval Veliki ameriški nagci (Great American Nudes).

Gospodinjska pornografija
Posebnost njegovih aktov z začetka 60. let je bila, da je ženske upodabljal kot brezosebne kreature. V ozadju, na katerem je osrednji motiv zaživel, pa je Wesselmann najraje naslikal radie, kopalniško opremo, radiatorje in podobno stanovanjsko opremo. Zgražanje Američanov je Tomu Wesselmannu uspelo povzročiti predvsem z ne preveč elegantnimi položaji, v katerih so oči občudovalcev slik zalotile ženske. Zaradi teh položajev so Wesselmannova dela večkrat pridobila nezavidljivo oznako pornografija.

Posvetimo se podrobnostim
Če je bila v šestdesetih posebnost likovnikovih aktov nepogrešljiva oprema gospodinjstva, pa je v naslednji dekadi pozornost pritegnil z močnim poudarjanjem posameznih detajlov ženskega telesa. Osrednja posebnost teh platen so izrazito rdeče obarvana in nesorazmerno velika usta, izstopajoči nohti na rokah ter cigarete, ki jih ženske držijo ali med prsti ali pa v ustih.

V osemdesetih je Tom Wesselman presegel omejenost na ustvarjanje ob platnu. Pogumno se je spopadel s kovino in od tedaj je s pomočjo laserja podobe golih ženskih teles tudi izrezoval.

Brez distance do vsakdanjega
V življenju pripadnikov ameriške družbe, ki si je že kmalu po 2. svetovni vojni zaslužila pridevek potrošniška, je oglaševanje že v 50. letih doživelo nesluten razvoj in postalo vidno na vsakem koraku. Ta težnja se je pokazala tudi na delu nemalo ameriških vizualnih umetnikov; tudi opus Toma Wesselmanna ni izjema. Ko se ni poglabljal v anatomijo ženskega telesa, se je namreč Wesselmann pogosto podal v svet oglaševalstva in tako zapustil nekaj tihožitij, katerih osrednji motiv so pločevinke in steklenice z jasno izpisanimi blagovnimi znamkami in lično izrisanimi simboli družb.

Najprej je bil vojak
Mladi Wesselmann se je bolj kot nad prefinjenostjo umetnosti navduševal nad veščinami, ki jih morajo obvladovati vojaki. Zato se je že pred dopolnjenim dvajsetim letom odločil za kariero poklicnega vojaka. Očitno pa ga vojska ni navdušila, saj se je pri petindvajsetih odločil, da z vojaške akademije presedla na študij likovne umetnosti na Cooper Union School of Art and Architecture v New Yorku.

Pomagal je opredeliti pop-art
Umetniška kariera Toma Wesselmanna se je raztezala čez več desetletij, zato ni presenetljivo, da nam je zapustil obsežen opus. Za zapis med nesmrtne duše umetniške družine pa je bolj kot hiperproduktivnost pomembna izvirnost umetniškega izraza. Ker Wesselmannu tudi tega ni primanjkovalo, ga poznavalci likovne umetnosti uvrščajo ob bok drugim prvakom pop-arta, Andyju Warholu, Robertu Rauschenbergu in Royu Liechtensteinu.