Tipografija je hkrati umetnost in obrt - izdelek mora biti lep, biti pa mora tudi uporaben. Foto: Fundacija Brumen
Tipografija je hkrati umetnost in obrt - izdelek mora biti lep, biti pa mora tudi uporaben. Foto: Fundacija Brumen
Paula Scher: Manhattan - The Maps (2002)
Paula Scher ostaja črki zavezana tudi, kadar deluje kot umetnica. Foto: Maya Stendahl Gallery
Kurt Schwitters
Dadaizem je črki odredil pomembno vlogo v likovni umetnosti.
Razstava najlepših tipografij

Zadnjim je posvečena razstava TDC52, z odprtjem katere je vrata spet odprla Jakopičeva galerija. Razstava v organizaciji Fundacije Brumen v Ljubljano prinaša izbor najboljših tipografskih del leta 2006 po izboru Type Directors Cluba (TDC), ameriške ustanove, katere poslanstvo je, prispevati k razvoju tipografije. Na natečaj TDC-ja za leto 2006 je prispelo 2035 del z vsega sveta, kot primer vrhunske uporabe črkovnih vrst, kaligrafije in drugih tipografskih rešitev jih je žirija izbrala 190.

Črka - obrtniški in umetniški izdelek
Postavitev ni le suhoparna predstavitev tipografskih novosti zadnjega leta dni. Črki že dolgo pripada več kot le status sredstva komunikacije; že dolgo je tudi del sredstvo umetnosti. Zato se na na razstavi znajdejo zelo raznoliki produkti, katerim je skupno le eno - temeljitev njihove sporočilnosti na črki. Na ogled so tiskane izdaje, med katerimi oblikovno pogosto izstopajo dragocene izdaje nizkih naklad, veliki plakati, spletne strani, študentski projekti, oglasi, embalaža, označevalni sistemi javnih prostorov in drugo.

Z razstavo TDC52 Fundacija Brumen tudi že napoveduje veliki jesenski dogodek, tretjo izvedbo Bienala vidnih sporočil Slovenije. Tudi tam bo v ospredju tipografija, vendar pa si bo mesto v središču pozornosti morala deliti še z drugimi sredstvi vizualnega komuniciranja.

TDC izbere Paulo Scher
Poleg letnega pregleda najboljšega na področju tipografije newyorška ustanova TDC vsako leto izpostavi tudi ime, ki je s pojmom tipografske odličnosti povezano že vrsto let. Zadnja dobitnica TDC-jeve medalje oziroma priznanja za življenjsko delo je ameriška grafična oblikovalka Paula Scher. Scherova je avtorica celostne podobe vrste "močnih" družb, podjetij in ustanov; med njenimi strankami so tudi Tiffany & Co., The New York Times Magazine, Perry Ellis, Bloomberg, Jazz at Lincoln Center, the Detroit Symphony Orchestra, New Jersey Performing Arts Center in newyorški botanični vrt.

Moč črke so spoznal že dadaizem
Kariera Paule Scher ne obsega le ponujanja storitev različnim ustanovam; Scherova je tudi umetnica, katere dela so med drugim razstavljena tudi v Muzeju sodobne umetnosti v New Yorku (MoMA). V zadnjih letih je še posebej navdušila s kolekcijo del z naslovom The Maps (Zemljevidi), zbirko umetniško obdelanih zemljevidov. Tudi tu je bila v ospredju tipografija, saj je Scherova skrbno izbirala črke, s katerimi je zapisala geografske pojme in zemljepisna lastna imena. Tako lahko Paulo Scher izpostavimo tudi kot naslednico avantgardnih gibanj z začetka 20. stoletja. Še posbej dadaizem in znotraj njega dadaistična umetnost kolaža je črko izpostavil kot pomemben element likovnega snovanja.

Razstava najlepših tipografij