Van Gogh je s svinčnikom za vedno ovekovečil vrt ob očetovem župnišču. Foto: Reuters
Van Gogh je s svinčnikom za vedno ovekovečil vrt ob očetovem župnišču. Foto: Reuters
Vincent van Gogh
Van Gogh je bil prepričan, da se umetnik sme lotiti slikarstva šele, ko popolnoma obvlada risbo. Foto: RTV SLO
Vincent van Gogh
Van Goghove risbe so tudi študije elementov, ki jih je kasneje upodobil na svojih slikah. Foto: Reuters

Večina laičnih ljubiteljev van Goghove umetnosti pozna le umetnikove barvite impresionistične slikarije, v Metropolitanskem muzeju v New Yorku pa bo od 18. oktobra na ogled 113 Nizozemčevih risb.

Os risba - slika
Risarski opus Vincenta van Gogha močno presega obseg njegovih slik, saj se je do danes ohranilo več kot 1.100 risb. Razstava bo skušala predstaviti tudi razvoj nastajanja van Goghovih del. Ob risbah bo namreč predstavljenih tudi nekaj slik, ki so nastale na osnovi risarskih študij prizorov. Večina od teh slik je nastala v Arlesu in bližnjem kraju Saint-Remy. Ravno v času van Goghovega arleškega obdobja je povezanost med risarskimi osnutki in končnimi slikarskimi izdelki prišla najbolj do izraza.

Bogastvo črno-bele kombinacije
Direktor Metropolitanskega muzeja Philippe de Montebello je pojasnil, da želijo z razstavo pokazati na izrazno bogastvo črno-bele kombinacije barv. Ljudje namreč pogosto podcenjujejo risbe in so prepričani, da si status velike umetnine zaslužijo le veličastna slikarska dela.

De Montebello je razstavo izpostavil kot eno najbolj ključnih v predstavljanju umetniške dejavnosti Vincenta van Gogha: " Zelo redko so ta na svetlobo zelo občutljiva dela predstavljena javnosti, še bolj redko pa jih je tako veliko število predstavljeno na enem mestu. Nekatere od serij risb si bo javnost tokrat lahko ogledala sploh prvič po trenutku, ko so zapustile van Goghov studio. Zelo majhna je tudi verjetnost, da bi si sedanje generacije tuja zbrana dela lahko ogledala še kdaj. Ta razstava zato resnično ponuja življenjsko priložnost za razmislek o van Goghovih grafičnih delih v širšem kontekstu njegovega delovanja."
Svinčnik je korenina slike
Eden od vrhuncev razstave je serija zelo velikih risb vrta ob župnišču van Goghovega očeta, ki jih je umetnik narisal leta 1884 in ki naj bi bile dokaz van Goghove sposobnosti, "ujeti vzdušje okolja". Tudi sam van Gogh je zelo visoko cenil risarsko umetnost; risbo je namreč imenoval za "korenino vsake slike". Razlog za van Goghovo obilno produkcijo risb je bilo tudi umetnikovo "spoštovanje" barv. Prepričan je bil, da mora umetnik najprej obvladati tehniko risbe, šele nato se lahko loti zahtevnejšega slikanja z barvami.