Konec 19. stoletja so številni verjeli, da lahko fotoaparat ujame tudi tiste podobe, ki jih človek ne vidi. Foto: RTV SLO
Konec 19. stoletja so številni verjeli, da lahko fotoaparat ujame tudi tiste podobe, ki jih človek ne vidi. Foto: RTV SLO
Fotografije z duhovi so postale celo prava modna muha. Foto: RTV SLO
Nekateri fotografski studii so se specializirali za fotografiranje duhov. Foto: RTV SLO

Na razstavi Perfekten medij: Fotografija in okultno je predstavljenih 120 fotografij s konca 19. in z začetka 20. stoletja, katerih avtorjem "je uspelo" na fotografski papir ovekovečiti podobe duhov.

Prevara nevednih lahkovernežev
Seveda so fotografije ponaredki, njihovi avtorji pa so lahko prevarali lahkoverneže, ki so pogosto verjeli, da zmore tedaj še zelo mlada fotografska tehnologija posneti tudi to, česar človeško oko ne more. Fotografije so dokaz izjemnega zanimanja za okultno, ki je ZDA zajelo v drugi polovici 19. stoletja.

Kot je povedala kustosinja razstave Mia Fineman, se zanimanje ljudi za onostranstvo in stik z mrtvimi poveča v hudih časih in po koncu vojn, ko veliko ljudi išče načine za vzpostavitev stika s svojci, ki so umrli.

Modna fotografija z duhovi
Zanimanje za duhove je proti koncu 19. stoletja postalo prava modna muha, tako da so številni meščani od fotografov skoraj zahtevali, da jih upodobijo s prikaznimi iz onostranstva. Iznajdljivi fotografski mojstri, ki so hitro odkrili možnosti za manipilacijo s fotografijo, so jim želje tudi izpolnili. Prvi fotograf, ki je celo oglaševal proizvodnjo fotografij z duhovi, je bil William H. Mumler. Mumler je zaslovel s fotografijo Mary Todd Lincoln, na kateri ob vdovi stoji duh pokojnega moža, znamenitega ameriškega predsednika Abrahama Lincolna.

Tri prvine okultnega
Kustosi so razstavo organizirali v tri sklope. Prvi je posvečen podobam duhov. To so najbolj klasične fotografije, na katerih lahko razločno opazimo sledi prosojnih bitij, za katere že ob prvem pogledu ugotovimo, da niso s tega sveta. Bolj nenavadna je druga sekcija, v okviru katere so predstavljene fotografije tako imenovanih življenjskih sil. To so različni izločki iz človeškega telesa medijev - ljudi, ki naj bi imeli sposobnost komuniciranja z onostranstvom. Tema zadnjega dela razstave pa so seanse oziroma srečanja ljudi, ki želijo priklicati bitja, ki so že zapustila ta svet.

Razstavo si lahko ogledate do zadnjega dne letošnjega leta.