Narodna galerija predstavlja presek sienske likovne umetnosti od gotike do konca renesanse. Foto: Narodna galerija
Narodna galerija predstavlja presek sienske likovne umetnosti od gotike do konca renesanse. Foto: Narodna galerija
Martino di Bartolommeo
Ko govorimo o renesansi, večina pomisli na Firence, a veliko se je dogajalo tudi v drugih mestih Apeninskega polotoka. Foto: Narodna galerija
Jacopo della Quercia: Marija z detetom na prestolu
Svetopisemski motivi so bili za gotske in renesančne umetnike glavni viri navdiha. Foto: Narodna galerija
Giorgio di Giovanni: Obleganje Montalcina (1553)
Razstava vzpostavlja tudi odnos oblikovanje urbane krajine in naravne pokrajine. Foto: Narodna galerija

Trditev lahko na razstavi Mojstrovine iz Siene, preverimo sami. Narodna galerija predstavlja likovna dela, ki so jih sienski umetniki ustvarili od gotike pa do obdobja, ko so vplivi renesanse začeli slabeti. Imena, ki zaznamujejo razvoj sienskega slikarstva od prve polovice 14. stoletja, moramo omeniti slikarja iz nasledstva Guida da Siena in Pietra Lorenzettija, ki jima sledijo Luca di Tomme, Sano di Pietro, Sassetta, Giovanni di Paolo, Matteo di Giovanni in Francesco di Giorgio Martini.

Siena, kot jo je spoznal renesančni popotnik
K prepoznavanju zgodobinskega loka razvoja Siene v tokrat obravnavanih stoletjih veliko pripomorejo platna, na katera so slikarji začrtali konture mesta in okolice. V Narodni galeriji bomo stardavno Sieno prepoznali v delih Zmaga pri Camollijevih vratih (1527) Giovannija di Lorenza Cinija, Obleganje Montalcina (1553) Giorgia di Giovannija, v velikem mestnem načrtu Siene, ki ga je Rutilio Manetti izdelal leta 1609, v seriji upodobitev letnih časov (1589-90) Cristofana Rusticija in v Dnevni veduti trga Piazza del Campo (1739) Giuseppeja Zocchija, ki je omenjeni trg ovekovečil tudi ponoči, delo pa naslovil Nočna veduta Piazze del Campo..

Slike ne povedo vsega
Jedro razstave predstavlja 26 slik, ki jih dopolnjuje monštranca s Piccollominijevim grbom, iluminiran rokopis iz Piccollominijeve knjižnice - najdemo jo v sienski katedrali - in kip Marije z dedetotom na prestolu v terakoti avtorja Jacoba della Quercia. Statično postavitev je avtor celotnega projekta Giovanni Bulian, načelnik Zavoda za varstvo arhitekturne dediščine in krajine pokrajin Siena in Grosetto, dopolnil z dokumentarnimi posnetki, projekcijami in multimedialnimi predstavitvami. Slednje pomagajo obiskovalcu razstave, vživeti se v življenje ljudi, ki so dejavno oblikovali podobo mesta Siena. Multimedialne postavitve namreč pomagajo interpretirati odnos med urbano strukturo in pokrajino.

Prikaz izseka iz zgodovine sienske umetnosti si lahko v naši Narodni galeriji ogledamo kot plod kulturnih izmenjav med Slovenijo in Italijo. Pri projektu sta poleg že omenjenega Giovannija Buliana sodelovali tudi Anna Maria Guiducci, direktorica Državne pinakoteke, in Felicia Rotundo, predstavnica Zavoda za varstvo arhitekturne dediščine in krajine pokrajin Siena in Grosetto, ki sta pomagali pri urejanju spremnega kataloga in pri določitvi izbora del.

Mojstrovine zapustijo dom
Razstavo so omogočile tudi ustanove, iz zbirk katerih prihajajo na razstavi Mojstrovine iz Siene predstavljena dela. Dela so prispevale: Državna pinakoteka (Pinacoteca Nazionale di Siena), Mestni muzej (Museo Civico di Siena), Državni arhiv (Archivio di Stato di Siena), Muzej sienske metropolije (Museo dell'Opera della Metropolitana di Siena) in Zbirke Banke Monte dei Paschi (Collezioni della Banca Monte dei Paschi di Siena), plastika pa je iz zbirke Salini.