Kostja Gatnik v svojih delih - z besedami žirije - združuje popart, strip, ilustracijo in druge umetniške zvrsti ter jih dviguje na raven inovativne umetniške govorice. V svojih delih izraža izjemen čut za medsebojne odnose in socialna razmerja med ljudmi, ki jih obravnava s čutom za humor. Foto: www.kostjagatnik.com
Kostja Gatnik v svojih delih - z besedami žirije - združuje popart, strip, ilustracijo in druge umetniške zvrsti ter jih dviguje na raven inovativne umetniške govorice. V svojih delih izraža izjemen čut za medsebojne odnose in socialna razmerja med ljudmi, ki jih obravnava s čutom za humor. Foto: www.kostjagatnik.com
Marij Pregelj
Tudi v tokratno postavitev so vključili hommage začetnikom slovenske ilustracije. Letos so predstavili Marija Preglja, ki je blestel na dveh na videz morda nezdružljivih področjih – v veličastnih mozaikih in v drobnih knjižnih ilustracijah. Foto: MMC RTV SLO

Sledi nekaj primerov tega, kaj zamujate, če si razstave niste ogledali.

Dvoletni pregled naše ilustracije je tudi na osmi prireditvi razgrnil najboljše ustvarjalne dosežke, ki jih vsakokratna žirija nagrajuje s Smrekarjevo nagrado in priznanji. Še lani, novembra, so tokratno nagrado Hinka Smrekarja namenili Kostji Gatniku (za ilustracije Pekarne Mišmaš Svetlane Makarovič), medtem ko si je Štefan Planinc prislužil Smrekarjevo nagrado za življenjsko delo. Plaketi so podelili Alenki Sottler (za ilustracije v knjigi Prividi Nika Grafenauerja) in Žarku Vrezcu (za poljudnoznanstvene ilustracije žuželk v Slovenskem velikem leksikonu), priznanji pa Aleksandru Brezlanu (za ilustracije v knjigi Razno) in Mateju Stupici (za ilustracije v prilogi časopisa Dnevnik).

Razstava, ki je na ogled v Cankarjevem domu, pomeni dragocen prispevek k uveljavljanju ilustracije kot umetnostno samosvoje likovne discipline, ocenjujejo organizatorji. Ob delih znanih umetnic in umetnikov ilustracije se zadnja leta uveljavljajo tudi mlajši avtorji, ki vsak po svoje prinašajo nove likovne rešitve, svežo avtorsko poetiko, prenavljajo slikarske tehnike ter uvajajo elemente filma, stripa, animiranega filma, elektronskih medijev in drugih sodobnih tehnologij.

Ilustracija se je razvijala vzporedno s knjigo
Slovenska ilustracija sledi poltisočletnemu zgodovinskemu toku vse od protestantskih knjig prek izrazitega razcveta te zvrsti ob koncu 19. stoletja do izjemnih upodobitev, ki so jih prispevali modernisti. Celo obdobju druge svetovne vojne s skromnimi sredstvi in razmerami ni uspelo zatreti ustvarjalnosti na tem področju, po vojni pa se je bogata tradicija nadaljevala in razvijala naprej ob razmahu razvejane založniške dejavnosti ter uveljavila prepoznavnost slovenske ilustracije v širšem kulturnem prostoru. Vsekakor je mogoče reči, da lahko v ilustraciji prepoznamo eno najbolj življenjskih in prodornih, čeprav ves čas nekoliko "odrinjenih", "obrobnih" disciplin likovne umetnosti.

V galeriji si oglejte primerke ilustracij nagrajencev in večine ostalih udeležencev bienala.