Svoboda pred pomanjkanjem: eden izmed štirih Rockwellovih prizorov, ki so danes del ameriške skupinske podzavesti. Foto:
Svoboda pred pomanjkanjem: eden izmed štirih Rockwellovih prizorov, ki so danes del ameriške skupinske podzavesti. Foto:
Norman Rockwell, Freedom of Worship
Večina umetnikov je s svojimi prispevki skušala opozoriti, da zdaj ni čas za poudarjanje ameriške veličine, kot je to počel Rockwell, ampak za svarjenje ljudi pred samozadovoljnostjo.

Pred 60 leti je ameriški ilustrator Norman Rockwell ustvaril serijo slik Štiri svoboščine, ki so jih ilustrirali prizori iz ameriškega vsakdana, denimo možak, ki je vstal, da bi povedal "svoje" (Svoboda govora), skupina vernikov pri molitvi (Svoboda čaščenja), starša, ki spravljata spat otroka (Svoboda pred strahom) in družina, ki seda k zahvalni večerji (Svoboda pred pomanjkanjem). Leta 1943 so prizore natiskali na plakate in z njihovo prodajo dobili za tiste čase ogromno denarja (113 milijonov dolarjev) za financiranje vojne.

Zdaj razstava Celebrating America (Slavimo Ameriko) v mednarodnem univerzitetnem muzeju oblikovanja Wolfsonian v ZDA z Rockwellom odpira zanimiv dialog: šestdeset umetnikov se je lotilo razmisleka o pomenu demokracije v umetnosti - in svoje “zaključke” na ogled postavilo 5. julija.

Različni vidiki ameriške izkušnje
Temeljna ideja razstave je bila, po besedah umetniškega vodje muzeja Tima Hosslerja, stvaritev nove umetnine, ki se ne ozira v preteklost. Cathy Leff, direktorica muzeja Wolfsonian, pa je pojasnila, da je namen razstave med drugim tudi ljudem približati grafiko.

Konec nedolžnosti
Večina sodelujočih umetnikov je Rockwellove upodobitve štirih svoboščin v 3. tisočletju postavila v kontekst političnih in drugih mednarodno aktualnih tem. Naivno zaupanje v nekdanje ideale se je umaknilo temnejšemu razpoloženju, ki je obarvano s strahom pred prihodnostjo. Uveljavljanje demokracije je imelo višjo ceno, kot je napovedovala Rockwellova generacija.
A. J.