Pošlješ prijatelju seznam mrtvih kolegov? Allenu Ruppersbergu se to ne zdi nič nenavadnega. Foto: EPA
Pošlješ prijatelju seznam mrtvih kolegov? Allenu Ruppersbergu se to ne zdi nič nenavadnega. Foto: EPA
Allen Ruppersberg: Pismo prijatelju
Allen Ruppersberg med svojimi mrtvimi kolegi in prijatelji. Foto: EPA
Allen Ruppersberg: How to Remember a Better Tomorrow?

Galerija Kunsthalle v Düsseldorfu je pripravila prvo pregledno razstavo del ameriškega konceptualista. Jedro postavitve je več sto plakatov, s katerimi se je Ruppersberg poklonil začetniku beatništva. Na plakatih so namreč zapisani delčki znamenite pesmi, prekinjajo pa jih plakati, ki jih srečujemo v vsakdanjem življenju.



Igriva, a strašna šahovnica
Velikopotezen ni le prenos in svojevrstna ilustracija pesmi Howl, zanimiva umetnina je tudi A Letter To a Friend (Pismo prijatelju), ki je tla galerije spremenila v orjaško šahovnico s površino 200 kvadratnih metrov. "Pismo" je Allen Ruppersberg leta 1997 "poslal" prijatelju Terryju Allenu. Na prvi pogled igrivo umetniško delo pa v resnici ni nič kaj zabavno. Pismo po nagovoru Dragi T prinaša le seznam prijateljev in kolegov, ki so Ruppersberga zapustili v letu 1997.

Seznam prinaša presenetljivo veliko znamenitih imen; tega leta so namreč med drugim umrli Allen Ginsberg, igralec Robert Mitchum, slikar Roy Lichtenstein in umetnik Martin Kippenberger. Na koncu pisma Ruppersberg pobara prijatelja: "Kaj sedaj? Mislim, da se bom lotil nove serije: naslikani čas." Na enem od papirjev je konceptualist tudi zapisal število ur, ki jih je posvetil razmišljanju o umrlih. Verjamete ali ne, 185 ur je trajala - seveda z več premori - kontemplacija o za vedno izgubljenih prijateljih in kolegih.

Smrti se ne da spregledati
Očitno smrt poleg črk in literature močno fascinira Allena Ruppersberga, saj še en vrhunec postavitve v Düsseldorfu spominja na konec življenja. Instalacija Proofs (Dokazi) prinaša sedem slikarskih platen, postavljenih v omaro z lesenimi policami. Na platnih so lično zabeležene - v časovnem vrstnem redu - žrtve velikih katastrof 20. stoletja. Ruppersberg ni pozabil niti na tragično smrt monaške princese in igralke Grace Kelly, na izraelske športnike, ki so jih leta 1972 na olimpijskih igrah v Münchnu pobili palestinski teroristi, in na žrtve nacističnih taborišč.

Le 20 plakatov za roman
Če je Ruppersberg za predstavitev pesmi Howl potreboval več sto plakatov, pa mu je sicer precej daljše besedilo, roman Oscarja Wilda Slika Doriana Graya, uspelo predstaviti s samo 20 platni. Delo iz leta 1974 je eno najbolj značilnih konceptualnih del Allena Ruppersberga, ki gledalca vabi k razmišljanju o vprašanjih, ki jih odpira Wildow roman.

Enkratna postavitev mora zaživeti večkrat
Postavitev Singing Posters (Pojoči plakati) poudarja Ruppersbergovo večno iskanje navdiha v svetu črk, tipografije, literature in oglaševalskega jezika. Pravzaprav ne moremo najti niti enega Ruppersbergovega dela, ki bi ga lahko opredelili za neodvisnega od dela literatov ter žurnalističnih ali oglaševalskih zapisov. Razstava v Düseldorfu ni le prvi pregled dela Allena Ruppersberga, je tudi prva njegova večja razstava v zadnjih dvajsetih letih, ki se bo po zaprtju 19. februarja 2006 preselila v mesto Dundee v Veliki Britaniji, kasneje pa bo obiskala tudi Sevillo.