Komisar postavitve, v Parizu delujoči slikar Vladimir Veličković, in kipar Mrdjan Bajić sta v Benetke pripeljala štiri velike skulpture, ki sledijo avantgardistični estetiki, ter slikarske izdelke in risbe, ki pojasnjujejo zaledje nastanka skulptur. Razstava PROJECT RESET je tridelna; Yugomuzej, Backup in Reset so projekti, ki so v različnih časovnih obdobjih polpretekle zgodovine nastali kot odziv Mrdjana Bajića na razmere, v katerih je živel in ustvarjal.
Druga predstavitev na beneškem bienaluLeta 1957 rojeni Bajić je že več kot desetletje eden najbolj priznanih in tudi v tujini uveljavljenih srbskih kiparjev. Na beneškem likovnem bienalu se letos sicer predstavlja že drugič; prvič je bilo to leta 1990, ko je "stara" Jugoslavija v Benetke poslala skupinsko razstavo več avtorjev. Umetnik, ki deluje tudi kot redni profesor na beograjski likovni akademiji, je tokrat v Benetkah sam.
O njegovi razstavi je kuratorka Maja Čirić med drugim zapisala: "S svojim delom skuša Bajić podati odgovor na izzive, na katere umetnik naleti, ko skuša svoje delo soočiti s političnimi, strukturnimi, kulturnimi in estetskimi dejavniki. /…/ Njegove skulpture so izraz kompleksnih miselnih struktur, ki nastajajo, ko se skuša posameznik prilagoditi univerzalnim kontradikcijam in ko skuša razumeti vse kompleksnosti in turbulentne procese, ki zaznamujejo sedanjost njegove domovine." To je pogled kuratorke razstave PROJECT RESET, sami pa smo pojasnilo o razstavi poiskali tudi pri njenem avtorju Mrdjanu Bajiću.
Na veliki mednarodni razstavi likovne umetnosti predstavljate Srbijo. Kaj nam razstava v srbskem paviljonu v Benetkah pove o Srbiji?
Prvič, z razstavo sem hotel pokazati, da je srbska zgodovina zelo zapletena in da ta zapletenost ne bi izginila in bi nas še vedno težila, tudi če bi jo skušali pozabiti. Ta zgodovina mora biti prisotna. Zato imam zaboj spominov – Yugomuzej -, ki ga sicer lahko ignoriramo ali pa lahko vanj tudi vstopimo. Ne glede na to, kaj izberemo, pa je ta zaboj spominov še vedno tukaj; še vedno je na horizontu našega življenjskega prostora.
Drugi del razstave pa je moj osebni projekt, izraz moje utopične volje. Ta me je gnala k poskusu, nekaj storiti tudi tedaj, ko je bilo popolnoma nemogoče narediti kar koli. Ta volja je stalnica, ki me ves čas spremlja pri ustvarjanju. S temi velikimi skulpturami sem skušal prikazati trenutek prebujanja. Trenutek, ko si se zjutraj zbudil in skušal ločiti svoje dobre sanje in nočne more od resničnosti, ki je bila prav tako zapletena kot sanje. V tem trenutku nezavedne zavesti sem skušal poiskati določene prvine in jih povezati v skulpture.
Večina umetnikov, ki razstavljajo na beneškem bienalu, se predstavlja z deli, ki so jih izdelali posebej za to razstavo. Vi se predstavljate tudi z nekaj starejšimi deli. Zakaj?
S starejšimi deli sem hotel prikazati zgodovino, ki je bila pred novimi, posebej za beneški bienale narejenimi skulpturami. Hotel sem samega sebe predstaviti kot posameznika, ki je ohranjal svojo individualnost tudi v trenutku, ko se je zdelo, kot da so v Srbiji izrazi nacionalne identitete popolnoma zadušili posameznikovo osebnost.
Ste ponosni, da ste prvi umetnik, ki v Benetkah predstavlja novo srbsko državo?
Seveda sem ponosen. To je seveda tudi velika odgovornost. Vsak umetnik, ki vstopi kot razstavljavec v nacionalni paviljon, je pod velikim pritiskom. Še bolj, če prihajaš iz Srbije, države, v kateri se je v zadnjem času tako veliko zgodilo. Vendar sem to odgovornost prevzel in z razstavo sem hotel pokazati ta naš novi začetek. Hotel sem sporočiti, da moramo sprejeti realnost, kakršna je; tudi če je boleča. In v tej realnosti moramo začeti znova.
Kot umetnik ste dejavni že več desetletij in v tem obdobju je vaša umetnost nastajala v dialogu z različnimi družbenopolitičnimi konstelacijami (Titova Jugoslavija, demokratična Francija, Miloševićeva Srbija …). Bi lahko dejali, da je kateri od teh režimov najbolj odločilno zaznamoval vašo umetnost?
Na neki način so me zaznamovali vsi ti sistemi. Vendar pa sem vplive nekaterih režimov sam zavestno močneje vključeval v svoje delo. Ko sem na primer živel v pred mednarodno skupnostjo zaprti Srbiji, v kateri smo nenehno čutili pritisk in katere ljudje so se bojevali v vojni, smo se skupaj s prijatelji skušali upirati režimu. Zato se je tedaj politika očitneje in močneje odražala v mojem delu. Ravno zaradi teh razmer sem naredil projekt Yugomuseum, ki sem ga razvijal več let.
Oblikovno vaša umetnost izraža vplive stare avantgardne tradicije iz prve polovice 20. stoletja. Katera usmeritev znotraj te avantgarde vam je najbližje in jo je mogoče odkriti v vašem delu?
Predvsem ruski konstruktivizem. Sicer pa je moja umetnost kombinacija različnih slogov, ki se ji pridružuje še moja osebna strast do kombiniranja zelo raznorodnih prvin. Sorodnost z ruskim konstruktivizmom je morda tudi posledica tega, da je mogoče najti podobnosti v družbenih okoliščinah, v katerih so ustvarjali ruski umetniki in jaz. Prav ruski konstruktivizem nas je naučil, da umetnost ne more spremeniti realnosti; a kljub temu so takratni umetniki in mi ohranili upanje in oboji smo vztrajali pri tej utopični ideji, da morda vendar velja poskusiti. To je bila pravzaprav osebna nujnost, ki nam je dajala upanje.
Znani ste kot umetnik, ki odkrito govori o politiki. Ali torej verjamete v politično angažirano umetnost? Lahko umetnost kaj spremeni?
Mislim, da ima vsakdo kot oseba, ki živi v določenih političnih razmerah, obveznosti do družbe; še posebej če gre za umetnika. To ne pomeni, da si obvezan k izdelavi tako imenovanih pamfletnih umetniških del, kakršna sicer jaz sam večkrat ustvarjam. Za takšno umetnost sem se odločal predvsem takrat, ko sem mislil, da je nujno potrebna. Prepričan pa sem, da se moramo kot udeleženci v družbenih procesih na nekatere od teh procesov tudi odzvati. Moramo poskusiti izpostaviti napake, moramo poskusiti vplivati na razvoj družbe v pravilni smeri.
Če se spomnimo na mednarodno izolacijo Srbije pod Miloševićem, ki je od sveta odrezala tudi umetnike. Je morda ta prekinitev stikov med srbskimi umetniki in svetovnimi smermi v umetnosti trajno škodovala srbski sodobni umetnosti?
Ne vem. Tudi sam sem bil v tej situaciji, vendar se te odrezanosti nisem zavedal. Kot profesor na likovni umetnosti vem, da ima mlada generacija, ki uporablja svetovni splet, veliko stikov s tujino, zato odnos z "zunanjostjo" verjetno doživlja drugače. Meni je ta odrezanost od sveta ostala nevidna. Izoliranost ti tudi ponuja možnost bolj umirjenega razmišljanja. Imaš več časa za razmišljanje in razvijanje idej.
Kaj lahko rečete o trenutnem stanju v umetnosti v Srbiji. Bi lahko rekli, da srbska umetnost trenutno cveti?
Zagotovo. Obstaja nekaj zelo mladih umetnikov, ki ustvarjajo zelo zanimiva dela.
Naslednji teden boste v intervjuju s kuratorko Majo Čirić lahko izvedeli več o srbski sodobni umetnosti.
Polona Balantič
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje