Po trditvah Azade Masihzade je Asghar Farhadi osnovno premiso za svoj zadnji celovečerec Junak (Ghahreman) ukradel pri njenem dokumentarcu Vsi zmagovalci, vsi poraženci, ki ga je posnela v okviru obveznosti za Farhadijev predmet. Režiser vse obtožbe zanika in zatrjuje, da je zgodbo samostojno raziskoval.
Premalo dokazov za tožbo zaradi obrekovanja ...
Z dvema oskarjema nagrajeni Farhadi je na očitke nekdanje študentke odgovoril s protitožbo in jo obtožil obrekovanja, a kot je ta v ponedeljek povedala za Hollywood Reporter, je sodišče v Teheranu že zavrnilo režiserjevo tožbo zaradi obrekovanja in odločilo, da ni dovolj dokazov, ki bi podprli njegove trditve. Azade Masihzade je ob tem dejala še, da jo je razsodba "razbremenila", vendar "ni zadovoljna, ker je Farhadija kot svojega profesorja zelo spoštovala". Dodala je, da si včasih misli, da "sploh nikoli ne bi smela spregovoriti".
... in zadosti dokazov za poziv na sodišče
Sodišče je nadalje ugotovilo, da je dovolj dokazov, da Farhadija pozove na sodišče, kjer naj bi se ta odzval na obtožbe o kršitvi avtorskih pravic. Režiserjev odvetnik Kave Rad pa je sporočil, da bo primer zdaj vnovič obravnavalo kazensko in morda tudi pritožbeno sodišče. Po odvetnikovih besedah je sodišče zavrnilo zahtevek Azade Masihzade za delež od prihodka filma. Režiserju pa grozi zaporna kazen.
Nedavno je bila vložena še ena tožba proti Farhadiju zaradi obrekovanja. Vložil jo je namreč nekdanji zapornik, ki je trdil, da zgodba v filmu Junak temelji na njegovem življenju. Sicer sta tako režiser kot Masihzade izjavila, da je dotični možakar navdahnil zgodbo.
Iranska zveza filmskih cehov na režiserjevi strani
Že oktobra lani je Iranska zveza filmskih cehov proučila primer in presodila v Farhadijevo korist. Po pisanju portala IndieWire njeno poročilo navaja, da je Masihzade idejo za svoj dokumentarec predlagala na filmski delavnici na Inštitutu Karname leta 2014. Pritegnila jo je zgodba dolžnika v zaporu, ki je prav tako med rednim izhodom našel vrečo zlata in sklenil, da jo vrne. Njen dokumentarec je bil leta 2018 na ogled na filmskem festivalu v Širazu v Iranu.
Pod vprašaj postavljeno junaštvo
Celovečerec je sicer Farhadiju na lanskem filmskem festivalu v Cannesu prinesel veliko nagrado žirije, bil je tudi v ožjem izboru za letošnjega mednarodnega oskarja. V filmu sledimo zgodbi ločenega očeta Rahima (Amir Jadidi), ki je pristal v iranskem zaporu zaradi dolgov, ki jih ni zmogel odplačati. Med dvodnevnim pogojnim izpustom si pridobi hvalo oblasti in medijev, ker lastnici vrne najdeno torbico z zlatniki. A z viralno slavo se pojavijo tudi sumi glede njegovega junaštva.
"Številne od teh zgodb se v tvojih mislih razvijejo podzavestno"
Leta 1972 rojeni režiser je letos januarja za BBC dejal, da mu je "resnično težko, ko se poskuša vrniti in se spomniti, kaj je bila geneza in kaj je sprožilo zgodbo" za film. "Številne od teh zgodb se v tvojih mislih razvijejo podzavestno, postopoma se začnejo oblikovati, in impulz za scenarij raste (...) Ta sega morda 12, 15 let nazaj, ko sem zbiral lokalne časopise in sodeloval s svojimi študenti pri raziskovanju tovrstnih zgodb," je še dodal.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje