Razstava, ki so jo v muzeju H’art opisali kot edinstven in intimen vpogled v Nizozemsko 17. stoletja skozi oči velikih nizozemskih mojstrov, je na ogled do 24. avgusta.

V ospredju je Vermeerjeva Mlada ženska ob virginalu, v ozadju pa Rembrandtov avtoportret. Foto: EPA
V ospredju je Vermeerjeva Mlada ženska ob virginalu, v ozadju pa Rembrandtov avtoportret. Foto: EPA

Na razstavi je prvikrat v Amsterdamu skupaj razstavljenih 18 Rembrandtovih stvaritev, ob 17 slikah tudi ena risba. Na ogled so še dela umetnikov, ko so Frans Hals, Jan Steen, Ferdinand Bol, Gerard Dou in Frans van Mieris. V muzeju posebej izpostavljajo edino sliko Johannesa Vermeerja, ki je še zmeraj v zasebni lasti in so jo restavrirali posebej za to priložnost. To je olje na platnu Mlada ženska ob virginalu, ki ga je naslikal med letoma 1670 in 1675.

Srčika razstave so na stvaritvah upodobljeni ljudje
Dela predstavljajo številne vidike urbanega življenja – od uživanja v hrani, pijači, branju in glasbi do elegantnega staranja, vzgoje otrok in oblikovanja portretov ali avtoportretov. Postavitev je zastavljena tematsko, njeno bistvo pa predstavljajo ljudje – mladi in stari, bogati in revni, idealizirani in resnični. Stvaritve teh velikih umetnikov tako skupaj naslikajo živo sliko vsakdanjega življenja na Nizozemskem v 17. stoletju, so zapisali v muzeju.

Rembrandtov Portret mlade ženske iz leta 1633. Foto: EPA
Rembrandtov Portret mlade ženske iz leta 1633. Foto: EPA

Na razstavi so na ogled tudi številna dela, na katerih so upodobljene ženske – od bogatih matron prek boginj do običajnih državljank. V muzeju posebej opozarjajo na platno Marie Schalcken, sestre in učenke Godfrieda Schalckna, ki je bila ena redkih žensk v svojem času, za katero je bilo znano, da je slikarka.

Poudarek na portretih, zgodovinskih slikah in žanrskih prizorih
Zbirko Leiden, poimenovano po Rembrandtovem rojstnem kraju, sta ustanovila francosko-ameriški zbiralec Thomas S. Kaplan in njegova žena Daphne Recanati Kaplan. Zakonca sta leta 2003 začela zbirati dela nizozemske zlate dobe in nato v nekaj letih vzpostavila zbirko. To je ena največjih in najpomembnejših zasebnih zbirk nizozemske umetnosti 17. stoletja na svetu. S poudarkom na portretih, zgodovinskih slikah in žanrskih prizorih zbirka deluje tako rekoč kot knjižnica za izposojo slik starih mojstrov. Zbirka je doslej svoja dela posodila več kot 90 muzejem po vsem svetu.

"Z invazijo ruske vojske v Ukrajini se je prestopila meja"
Muzej, ki je danes poimenovan H’art, je to ime dobil leta 2023. Muzej Hermitage Amsterdam je vrata odprl leta 2009 kot izpostava sanktpeterburškega Ermitaža, a je po ruski invaziji v Ukrajini leta 2022 pretrgal stike s to znamenito ustanovo. Umeščen je v stavbo Amstelhof, zgrajeno med letoma 1681 in 1683. Veliko let je gradivo za svoje razstave v veliki meri črpal iz ogromne umetniške zbirke Ermitaža, vendar so Nizozemci to razmerje prekinili z besedami: "Z invazijo ruske vojske v Ukrajini se je prestopila meja. Vojna uniči vse."

Razstava del iz zasebne zbirke Leiden