Veno Pilon, Eksistencialisti (Iz cikla Montparnasse), 1950–1951. S prvega obiska Pariza, kjer je leta 1926 preživel šest mesecev, je Pilon domov prinesel nekaj risb, ki so služile kot predloge za jedkanice in linoreze. Njegova simpatija do francoske prestolnice se izraža predvsem v lahkotnejši vsebini. Lotil se je ustvarjanja velemestnih prizorov in aktov, ki jih je poustvaril tudi v tehniki jedkanice. Po krajši vrnitvi v domovino se je znova posvetil lesorezu, v katerem so nastali predvsem portreti moških glav. Foto: Pilonova galerija Ajdovščina/Primož Brecelj
Veno Pilon, Eksistencialisti (Iz cikla Montparnasse), 1950–1951. S prvega obiska Pariza, kjer je leta 1926 preživel šest mesecev, je Pilon domov prinesel nekaj risb, ki so služile kot predloge za jedkanice in linoreze. Njegova simpatija do francoske prestolnice se izraža predvsem v lahkotnejši vsebini. Lotil se je ustvarjanja velemestnih prizorov in aktov, ki jih je poustvaril tudi v tehniki jedkanice. Po krajši vrnitvi v domovino se je znova posvetil lesorezu, v katerem so nastali predvsem portreti moških glav. Foto: Pilonova galerija Ajdovščina/Primož Brecelj

V Pilonovi galeriji v Ajdovščini bodo nocoj ob 19.00 odprli razstavo grafičnih del Vena Pilona. Na ogled je več kot 50 originalnih grafičnih listov, grafične plošče ter škatlica, v kateri je Pilon shranjeval grafične pripomočke za časa študija v Pragi. Kustosinji razstave sta Tanja Cigoj in Kaja Rosa.

Izbrane grafike, ki so nastajale skozi vsa obdobja Pilonovega grafičnega ustvarjanja, predstavljajo vrhunska dela umetnika, ki je tudi v tem mediju potrjeval svojo zavezanost iskrenosti ustvarjalne moči, so v vabilu na razstavo zapisali v ajdovski Pilonovi galeriji.
Do zdaj znanih in ohranjenih je 97 grafik v več kot 300 odtisih ter 48 grafičnih plošč. Večino še obstoječega grafičnega opusa Vena Pilona hranijo javne ustanove, med njimi več kot polovico, znotraj svoje grafične zbirke, hrani Pilonova galerija, manjši delež zasebniki. V zbirki Vena Pilona je tako 183 grafičnih listov v različnih tehnikah in 48 originalnih grafičnih plošč.

Socialnokritična tematika je postala osrednje vodilo Pilonovega grafičnega opusa začetka dvajsetih let 20. stoletja. Na fotografiji je delo V brlogu iz leta 1920. Foto: Pilonova galerija Ajdovščina/Primož Brecelj
Socialnokritična tematika je postala osrednje vodilo Pilonovega grafičnega opusa začetka dvajsetih let 20. stoletja. Na fotografiji je delo V brlogu iz leta 1920. Foto: Pilonova galerija Ajdovščina/Primož Brecelj

"Nič posebno imenitnega" po preskromni presoji avtorja samega
Prvič je Veno Pilon svojo grafiko obsežneje, a skupaj z risbo ‒ tako, da je zajemala vsa obdobja njegovega ustvarjanja, ‒ predstavil na jesenski razstavi Grafika in risba, ki jo je leta 1954 zanj pripravila Moderna galerija v Ljubljani in jo je skromni Pilon označil kot "nič posebno imenitnega". Pilonova grafika je bila nazadnje bolj celostno predstavljena pred skoraj dvajsetimi leti, leta 2002 na umetnikovi prvi retrospektivni razstavi v Moderni galeriji.

Ob razstavi bo izšla publikacija z izbranimi reprodukcijami razstavljenih del ter priloženim seznamom, ki bo omogočil vpogled v število doslej znanih in ohranjenih Pilonovih grafičnih plošč in grafičnih listov, ki so svoje mesto našli v javnih in zasebnih zbirkah. Tako razstava kot publikacija bosta prvič celostno in popolnoma avtonomno prikazali to zvrst znotraj Pilonovega umetniškega opusa.

Razstava bo na ogled do 7. novembra.