Prestižna mednarodna fotografska razstava, ki je v teh dneh na ogled v Narodnem muzeju v Budimpešti, vsako leto z gostovanji po različnih prestolnicah nabere več kot štiri milijone obiskovalcev. Posvečena je presežkom fotoreportažnega dela, njen cilj pa je vizualno ilustrirati čim širši razpon perečih tematik, ki nagovarjajo globalno občinstvo.
Jabolko spora so nežne fotografije filipinskih upokojencev
Ob gostovanju v Budimpešti je jabolko spora – in predmet pritožb s politične desnice – postala serija petih fotografij, ki so delo filipinske fotografinje Hannah Reyes Morales. Madžarsko ministrstvo za kulturo je na podlagi pritožb ugotovilo, da razstavljanje teh fotografij krši zakon, ki prepoveduje prikazovanje LGBTQ+-vsebin mladoletnim ljudem. Po novem mlajši od 18 let na razstavo ne smejo – niti v spremstvu staršev ali skrbnikov.
Serijo fotografij Home for the Golden Gays (Dom za zlate geje) je Hannah Reyes Morales posnela za The New York Times. V njej je dokumentirala upokojensko skupnost priletnih Filipincev iz LGBTQ+-skupnosti, ki živijo skupaj in skrbijo eden za drugega v zrelih letih. Da lahko finančno preživijo, občasno uprizarjajo šove in lepotna tekmovanja. Na nekaterih fotografijah so zato priletni ljudje z ličili ali pa v dragu.
"Podobe so presunljivi kadri ljubezni, radosti, veselja in skupnosti, s katero se ljudje obdajajo. Projekt je bil dobro speljan, čudovito fotografiran in uspešno v središče postavlja zaupanje in odpornost skupnosti, ne da bi se vdajal obupu," je v utemeljitev nagrade zapisala žirija tekmovanja.
Prvič cenzura v Evropi za World Press Photo
Direktorica organizacije World Press Photo Joumana El Zein Khoury opozarja, kako "skrb vzbujajoče" se ji zdi, da fotografije, ki "so tako vključujoče, tako pozitivne", lahko postanejo tarča vladne prepovedi. Tokrat je po njenih besedah tudi prvič, da je njihova ugledna razstava v Evropi predmet cenzure. "To, da za določen tip občinstva omejujejo vstop, nas je zelo šokiralo," je povedala za tiskovno agencijo Associated Press. "Nezamisljivo je, da gre za točno to fotografijo, za točno to fotozgodbo, in nezamisljivo je, da se to dogaja v Evropi."
Omejitev dostopnosti razstave je najnovejša poteza vlade Viktorja Orbana, ki poskuša omejevati dostopnost vsebin, ki "promovirajo" – ali pa samo prikazujejo – homoseksualnost v medijih; prepoved se nanaša tudi na televizijo, film, oglaševanje in književnost. Argument vlade je, da je zakon za "zaščito otrok" iz leta 2021 napisan tako, da otroke obvaruje pred tem, kar imenujejo "propaganda spolnosti".
Madžarska poslanka o lestvici svetovnih problemov in škodljivosti
Pritožbo zaradi fotografij je na ministrstvo vložila poslanka Dora Duro, ki je bila po lastnih besedah ob obisku razstave "zgrožena". Zavrača očitke, da nova omejitev vstopa krši načelo novinarske svobode in svobode govora.
"To, kako živi LGBTQ-skupnost, ni največji problem na svetu," je Duro komentirala za AP. "Na otroke vpliva, kaj dojemamo kot normalno, kaj upodabljamo in kaj jim posredujemo kot dragoceno. Ta razstava je očitno škodljiva za mladoletne in mislim, da tudi za odrasle."
Preprečevanje vidnosti je škodljivo
Hannah Reyes Morales je ob izbruhu polemike posredovala svojo izjavo, v kateri svoje portretirance opiše kot "ikone in vzornike" v filipinski LGBTQ+-skupnosti, ki pa, kot je posebej poudarila, "niso nevarni ali škodljivi".
"Kar je škodljivo, pa je omejevanje vidnosti LGBTQIA+, njihove pravice, da obstajajo in so vidni," je zapisala. "Neverjetno me žalosti, da njihova zgodba morda ne bo dosegla ljudi, ki bi jo najbolj potrebovali, žalosti me, da jih odrivajo v senco."
Tamas Revesz, nekdanji član žirije za nagrade world press photo, ki na Madžarskem več kot 30 let organizira razstave, opozarja, da so številne fotografije na razstavi – na primer reportaže iz vojne v Ukrajini – "tisočkrat bolj šokantne" kot serija Hannah Reyes Morales.
Približno polovica od 50 tisoč ljudi, ki vsako leto obiščejo razstavo World Press Photo v Budimpešti, je dijakov in študentov, pravi, in zaradi nove prepovedi "tisoči madžarskih mladih" ne bodo mogli videti razstave, tudi tistih del, ki nimajo zveze z LGBTQ+-vsebinami.
"Cilj vsake fotografije in vsake fotoreportaže je, da pripeljejo novice nam, gledalcem, in številni fotoreporterji tvegajo svoja življenja, da nam posredujejo te informacije. Vsak si lahko o razstavljenih podobah misli, kar hoče. Posnete so bile brez predsodkov, in tudi mi bi jih morali znati sprejeti brez predsodkov."
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje