Tizian, ki je dočakal visoko starost, je umrl v času, ko je po Benetkah kosila kuga. Pokopan je v baziliki Santa Maria Gloriosa dei Frari, ki jo krasita kar dve njegovi umetnini. Foto: Wikimedia Commons/Luca Aless
Tizian, ki je dočakal visoko starost, je umrl v času, ko je po Benetkah kosila kuga. Pokopan je v baziliki Santa Maria Gloriosa dei Frari, ki jo krasita kar dve njegovi umetnini. Foto: Wikimedia Commons/Luca Aless

Konservatorji so odstranili barvne nanose iz 19. stoletja in na sliki so vnovič zasijale Tizianove barve. Dela na sliki bodo predvidoma končana do konca poletja 2022.

Izkazalo se je namreč, da so posegi, ki so jih v 19. stoletju izvedli na sliki, vključevali obsežne nanose pigmentnih patin in večje preslikave, kar je bilo značilno za takratne postopke in okus tistega časa. Ti nanosi pa niso le zakrili živosti barv te mojstrovine, temveč so povzročili dvigovanje in luščenje barvnih plasti.

Vodja projekta Giulio Manieri Elia in konservator Giulio Bono sta na podlagi ugotovitev obsežnih diagnostičnih preiskav ter po posvetovanju s strokovnjaki in predstavniki italijanskega ministrstva za kulturo pripravila načrt za varno odstranitev neoriginalnih površinskih preslikav. Dolgotrajen postopek čiščenja je skoraj končan. Gledalci bodo po pisanju spletnega portala presenečeni nad sijajem Tizianove izvirne palete.

Assunta (1516–1518), kot delo pogosto imenujejo, je največja poslikava na lesu na svetu (razteza se čez 22 horizontalno postavljenih topolovih desk) in ena najpomembnejših oltarnih slik v zgodovini. Javna predstavitev dela leta 1518 je iz Tiziana v hipu naredila vodilnega beneškega umetnika – slika je osupnila ne samo s svojo velikostjo, ampak tudi z drzno uporabo barv in izvirnim načinom upodobitve Marijinega vnebovzetja, ki ga apostoli opazujejo s tal.

Končano je tudi restavriranje ogromnega kamnitega okvirja slike in oltarja, pripisanega Lorenzu in Giambattisti Bregnu. Odstranitev večstoletne umazanije s kamnitih oblog je razkrila bogato pozlačeno monumentalno celoto, ki se lepo ujema s Tizianovo veličastno sliko.

Prah, ki je osrednjo figuro upodobitve prekrival pred vzdrževalnimi deli leta 2012. Foto: savevenice.org
Prah, ki je osrednjo figuro upodobitve prekrival pred vzdrževalnimi deli leta 2012. Foto: savevenice.org

Tizian Vecellio (1488 ali 1490–1576) je od mladih let živel v Benetkah. Bil je učenec Giovannija Bellinija, nanj je v prvem obdobju močno vplival tudi Giorgione. Bil je eden najboljših koloristov v evropskem slikarstvu, ki je opravljal naročila mnogo evropskih vladarjev. Z dramatiko in razkošnimi barvami je že napovedal prihod baročne umetnosti, bil pa je tudi psihološko poglobljen realistični portretist. V zadnjem obdobju svojega življenja je razvil impresionistično tehniko slikanja z barvnimi lisami.