Donatello (1386–1466) je sicer ustvaril dva kipa svetopisemskega junaka Davida – iz marmorja med letoma 1408 in 1409 ter slavnejšega bronastega Davida (okoli 1440–1446), ki velja za prvi samostojni akt po antični umetnosti.

Donatellov marmorni kip Davida (1408–09 in 1416) hranijo v Museo Nazionale del Bargellu v Firencah, do 8. januarja pa bo s še nekaj drugimi umetnikovimi kipi na ogled v berlinski Slikarski galeriji. Foto: Staatliche Museen zu Berlin, Skulpturensammlung und Museum für Byzantinische Kunst/Antje Voigt
Donatellov marmorni kip Davida (1408–09 in 1416) hranijo v Museo Nazionale del Bargellu v Firencah, do 8. januarja pa bo s še nekaj drugimi umetnikovimi kipi na ogled v berlinski Slikarski galeriji. Foto: Staatliche Museen zu Berlin, Skulpturensammlung und Museum für Byzantinische Kunst/Antje Voigt

Prvega je torej izklesal v svojih zgodnjih dvajsetih letih za katedralo v Firencah, končal pa ga v palači Palazzo della Signoria. Priljubljenost motivike v Firencah je povezana s simbolno vlogo, ki jo je imel Davidov boj za mesto. David je v času cvetočih Firenc spadal med biblične figure, ki so jih brali kot simbol mesta. Takšna sta bila še sv. Jurij in Judita (vse tri najdemo tudi v Donatellovem opusu), medtem ko so v Goljatu in Holofernu prepoznavali sovražnike Florentinske republike. Davidova zgodba je bila pomembna že v srednjem veku. Nn je bil tisti, ki mu je uspelo še kot mlademu harfistu pomiriti Savlovo jezo, tisti, ki je združil hebrejsko ljudstvo in postavil temelje Jeruzalema, najbolj znan pa je bil po premetenem spopadu s filistejskim velikanom Goljatom, ki ga je ugnal z enim samim strelom prače.

Sorodna novica Donatellovi kipi v družbi sodobnikov kot odraz novega razumevanja sveta

Simbol mesta in pokončne državljanske drže
V tem pogumnem dejanju so Firence prepoznale analogijo z lastnimi ambicijami: kot se je David pogumno zoperstavil Goljatu, se Firence ne pustijo papeški državi, Milanu in drugim političnim nasprotnikom. David je torej postal humanistični bojevnik, gospodar lastne usode, obenem pa zgled za pokončno državljansko držo.

Marmorni David bo, kot rečeno, le eno od številnih del, ki ga bodo od februarja prihodnje leto predstavljali v londonskem muzeju. Razstava Donatello: kiparstvo renesanse bo po poročanju portala Art Daily ponudila nov pogled na umetnika in njegov vpliv na kulturni in umetniški razvoj Italije v 15. stoletju. Na ogled bodo med drugim bronasti Attis-Amorino iz Narodnega muzeja Bargello v Firencah, doprsni kip San Rossore iz Narodnega muzeja San Matteo v Pisi in bronasti izdelki z glavnega oltarja bazilike svetega Antona v Padovi.

Donatello, ki se mu prav zaradi bronastega Davida pripisujejo uvodni koraki v renesančno kiparstvo, je bil blizu družini Medičejcev in njihovemu krogu v Firencah. Eden najbolj cenjenih kiparjev ne le svojega časa, ampak tudi poznejših dob je ustvarjal v marmorju, kamnu, bronu, lesu, terakoti, pa tudi štukaturo. Ustvarjal je velika naročila za Cerkev in državo in bil na čelu sprememb v kiparski praksi v prelomnem obdobju evropske umetnosti.

Donatello, Marija z detetom (Madona Pazzi), ok. 1422, marmor – tudi ta relief je trenutno na ogled v Berlinu. Foto: Staatliche Museen zu Berlin, Skulpturensammlung und Museum für Byzantinische Kunst/Antje Voigt
Donatello, Marija z detetom (Madona Pazzi), ok. 1422, marmor – tudi ta relief je trenutno na ogled v Berlinu. Foto: Staatliche Museen zu Berlin, Skulpturensammlung und Museum für Byzantinische Kunst/Antje Voigt

Gonilna sila italijanske renesanse
"Donatello je bil gonilna sila italijanske renesanse in navdih za umetnike skozi stoletja,"
ob napovedi razstave pravi glavna kustosinja Peta Motture. Vsega skupaj bo razstava obsegala približno 130 eksponatov. Donatellove ključne kipe bodo dopolnjevala izbrana dela njegovih sodobnikov in sledilcev.

"Razstava združuje predmete in pripovedi, ki jih v Združenem kraljestvu še ni bilo mogoče videti, in je edinstven trenutek za doživljanje, uživanje in – za tiste, ki so z njegovim delom manj seznanjeni – odkrivanje Donatellovega osupljivega talenta ter njegovega obsežnega vpliva na renesančno in poznejšo umetnost," je dodala.

Postavitev bo v Muzeju V&A na ogled od 11. februarja do 11. junija 2023.