Leta 2021 je bilo delo z izklicno ceno pičlega enega evra ponujeno na dražbeni spletni strani Todocolección, kjer je v licitacijsko vojno stopil tudi neimenovani posameznik iz Barcelone.

Njegovo oko je ujelo presenetljivo mojstrsko kompozicijo, s pomočjo strokovnjaka Michela Schulmana pa je predpostavil, da je to najverjetneje delo Éloge du maquillage (slov. V hvalnico kozmetiki) z znanim Degasevim prizorom iz bordela. Gre za impresionistični pastel na kartonu, ki meri približno 48 krat 62 centimetrov.

Prejšnji lastnik ni verjel, da ima original
Barcelončanu je uspelo delo kupiti za 926 evrov, kar je najverjetneje presenetilo prodajalca, prejšnjega lastnika iz Katalonije, ki je sliko podedoval. Čeprav je delo opremljeno s podpisom Degas, ni verjel, da bi lahko bilo pristno. Ob sliki je na dražbeni strani navedel nekaj dokumentov o njenem izvoru, ki kažejo, da jo je leta 1940 kupil njegov prednik Joan Llonch Salas, zbiralec in nekdanji predsednik lokalne banke Banco Sabadell. Javnost je delo nazadnje videla leta 1952, ko ga je bančnik posodil za skupinsko razstavo v galeriji Gaspar v Barceloni, o čemer priča ena izmed etiket na njegovi zadnji strani, piše Artnews.

Po mnenju nekaterih strokovnjakov je pastel vreden okoli sedem ali osem milijonov evrov, druge ocene pa segajo vse do 12 milijonov, piše časopis El Nacional. Zgodba o tem presenetljivem nakupu je prišla na dan konec maja, ko je bilo delo predstavljeno javnosti na Francoskem inštitutu v Madridu, o njej pa je prvi poročal katalonski časopis El Punt Avui.

Analiza pigmentov, rentgenski žarki in druge tehnike analize
Potem ko je neimenovani prebivalec Barcelone umetnino odkril na omenjeni dražbeni spletni strani, je vzpostavil stik s Schulmanom, avtorjem Degasevega spletnega kataloga raisonné. Ta se je povezal z umetnostnima zgodovinarjema Judith Urbano in Álvarom Pascualom in svetovalcem Juanom Arjono Reyem. "Po izčrpni analizi pigmentov, natančni študiji, analizi z rentgenskimi žarki in fotografijami, med drugimi tehnikami" so ugotovili, da gre dejansko za Degasov original. Analiza, ki so jo julija lani izvedli v Madridu, je datirala delo v pozno 19. stoletje. Kot je še izpostavil, je pri tem pomembno preveriti tudi, ali je podpis umetnine integriran in ni bil dodan pozneje, je povedal Schulman za El Pais.

Ekipi je pri preverjanju pristnosti pomagalo tudi več etiket na zadnji strani dela. Te so jim pomagale dokazati, da je slika prispela v Španijo, ko je bilo v lasti umetnika Juliana Bastinosa, ki ga je za 3000 frankov kupil leta 1887 v Parizu neposredno od Degasa. O tej transakciji pa priča tudi pismo, ki ga je Degas poslal opernemu pevcu Jeanu-Baptistu Faureju, s katerim je prijateljeval. Bastinos je umetnino vzel s sabo v Kairo v prvem desetletju 20. stoletja, kar navaja tudi ena od etiket, ki priča o tem, da je bila umetnina uokvirjena v Egiptu.

Julian Bastinos je umrl leta 1918, umetnino pa v Barcelono vrnil njegov brat Antonio J. Bastinos. Pastel naj bi bil med 150 umetninami, ki jih je leta 1934 iz družinske zbirke Bastinos zaplenila oblast, vključno z oljem na platnu španskega slikarja Francisca de Goye. Frankistični republikanci naj bi zaplenjena dela med špansko državljansko vojno shranili v samostanu Pedralbes v Barceloni. Etiketa frankističnega ministrstva za narodno šolstvo na zadnji strani umetnine priča o tem, da je bilo delo "povrnjeno od sovražnika" januarja 1939. Po trditvah raziskovalcev je umetnina leta 1940 znova prešla v roke družine Bastinos, ki jo je kmalu zatem – 13. septembra 1940 – prodala Llonchu za 3000 pezet.

Izhajanje iz prizora ene izmed svojih predhodnih slik
Schulman, ki je katalogiziral 1750 Degasevih del, je zdaj v njegov digitalni katalog raisonné dodal še ta pastel. Po njegovih besedah je Éloge du maquillage povezan z Degasevim delom Le client serieux (slov. Resna stranka). Kot je pojasnil, je namreč ta francoski umetnik kdaj "na svojih slikah delal po prizoru ali liku iz kakega prejšnjega dela".

Leta 1834 v Parizu rojeni Edgar Degas (tukaj na avtoportretu) je najprej študiral pravo, nato pa od leta 1855 slikarstvo na Ecole nationale superieure des beaux-arts. Sprva je na slikah obdeloval zgodovinske motive in v olju slikal portrete, po letu 1874 pa se je posvetil predvsem študiju in slikanju figur in se približal slogu impresionistov. Zanimalo ga je telo v gibanju, nanj so vplivali tudi japonski mojstri lesoreza. Najbolj je znan po študijah baletk in konjev ter skupin v gledališču in ženskih aktov. Najraje je uporabljal tehniko pastela, izdeloval je tudi bakroreze in litografije, uveljavil se je tudi kot kipar. Umrl je leta 1917 v rodnem Parizu. Foto: EPA
Leta 1834 v Parizu rojeni Edgar Degas (tukaj na avtoportretu) je najprej študiral pravo, nato pa od leta 1855 slikarstvo na Ecole nationale superieure des beaux-arts. Sprva je na slikah obdeloval zgodovinske motive in v olju slikal portrete, po letu 1874 pa se je posvetil predvsem študiju in slikanju figur in se približal slogu impresionistov. Zanimalo ga je telo v gibanju, nanj so vplivali tudi japonski mojstri lesoreza. Najbolj je znan po študijah baletk in konjev ter skupin v gledališču in ženskih aktov. Najraje je uporabljal tehniko pastela, izdeloval je tudi bakroreze in litografije, uveljavil se je tudi kot kipar. Umrl je leta 1917 v rodnem Parizu. Foto: EPA