Ivan Kos, Deklica z oranžo, 1927, olje na platno, 75 x 57 cm, foto: Damjan Švarc/UGM
Ivan Kos, Deklica z oranžo, 1927, olje na platno, 75 x 57 cm, foto: Damjan Švarc/UGM

Umetnostni zgodovinarji so sicer imeli nekaj sledi, kdo bi bila lahko upodobljenka na Kosovem najslavnejšem portretu, vendar pa so te vodile v slepo ulico. Ob trenutni razstavi dela Ivana Kosa, ki ga v galeriji predstavljajo z izborom njegovih portretov, umetnikovo osebno življenje pa z razstavljeno dokumentacijo, jih je do odgovora privedlo naključje.

"Pišem vam z namenom, da vam predstavim svojo polsestro Nado Nerat, ki je naslikana na omenjeni sliki Ivana Kosa," jih je po elektronski pošti obvestila gospa Sonja Kokol (rojena Nerat), potem ko je objavo o razstavi zasledila v časniku Večer.

Neznani model na vsem poznani sliki
"Nada je bila v času slike stara 13 let, v črno pa je odeta zaradi smrti svoje mame. Kot motiv za sliko je bila izbrana naključno zaradi svojih zanimivih potez in videza. S temi informacijami sem vam želela predstaviti model slike, ki pa je širši javnosti neznan," je še zapisala.

Deklica z oranžo je v sklopu Kosove razstave v UGM Kabinetu na ogled od decembra, na tem mestu pa jo lahko obiskovalci ujamejo še do 1. marca. Slika je osrednji eksponat razstave, kar ne preseneča, saj je to verjetno najbolj prepoznavno delo iz zbirke mariborske galerije, ki ji zato pravijo "mariborska Mona Liza".

Nada Nerat s polsestro leta 1943, osebni arhiv Sonje Kokol
Nada Nerat s polsestro leta 1943, osebni arhiv Sonje Kokol
Nada Nerat, 1914–1991, osebni arhiv Sonje Kokol
Nada Nerat, 1914–1991, osebni arhiv Sonje Kokol

Odkritja so zato tudi toliko bolj veseli. "Zdaj z gotovostjo vemo, kdo je bila 'mariborska Mona Liza'. Veseli smo, da nam je to razkrila sestra pokojnega modela in da je pri tem odigral vlogo posrednika mariborski časnik Večer," ob tem pravi kustosinja razstave Simona Vidmar.

Po ustnem izročilu naj bi kot model za deklico z oranžo Kosu služila njegova mladostna ljubezen in prva žena Malka Nagode. Vendar pa se s tem nikoli niso skladale poteze portretiranke, ki so se preveč razlikovale od drugih portretov Malke. Identiteta upodobljene deklice je zato dolgo belila glave stroke. Podatek o tem, kdo je bil v resnici model za Kosovo mojstrovino, so poskušali poiskati v Pokrajinskem arhivu Maribor, kjer hranijo slikarjevo osebno zapuščino. Vendar podatka niso našli.

Slika, ki je nastala leta 1927, spada med najboljša dela slovenske portretistke dvajsetih let 20. stoletja. Ivan Kos je ob izteku desetletja, ko je tudi pri nas ekspresionizem začel prehajati v novo stvarnost, doživel svoj prvi ustvarjalni vrh. To so bila njegova najplodnejša leta, v katerih je nastala cela vrsta portretov, med njimi tudi Deklica z oranžo.

Pogovor o življenju slikarja Ivana Kosa

V okviru razstave Ivan Kos in njegova mojstrovina - Deklica z oranžo bo 20. februarja ob 18.00 v UGM-ju potekal pogovor o življenju in delu slikarja Ivana Kosa.

Kustosinja Simona Vidmar se bo pogovarjala z Ido Brišnik Remec, umetnico in Kosovo učenko, Vlasto Degen-Kos, snaho pokojnega umetnika in skrbnico umetnikove zapuščine, Meto Gabršek Prosenc, nekdanjo direktorico UGM-ja in avtorico Kosove retrospektive, Saro Hajdinac, študentko umetnostne zgodovine, ki je proučila avtorjev zasebni arhiv, ter Janezom Lombergarjem, novinarjem TV Slovenija in avtorjem edinega dokumentarnega filma o Ivanu Kosu. V občinstvu se bo pogovoru pridružila še Sonja Kokol, polsestra Deklice z oranžo.

Nada Nerat z bratoma, osebni arhiv Sonje Kokol
Nada Nerat z bratoma, osebni arhiv Sonje Kokol

Slikar je upodobljenko postavil pred nedefinirano temno ozadje, s katerim se staplja črno oblačilo deklice, zaradi česar prideta toliko bolj do izraza dekličin svetel obraz in roke. Portretiranko zaznamujejo močne ustnice, izrazit nos in magneten pogled, skupaj z rdečim klobukom pa zaokrožajo temeljne značilnosti portretov nemške nove stvarnosti.
Oranža lahko v duhu oddaljenih stoletij simbolizira marsikaj – plodnost ali pa je znamenje lepote, lahko je tudi zgolj barvni fokus, "ki nase pritegne oko gledalca in tako prebije zid odtujene osamelosti, sicer značilne za figuraliko nove stvarnosti".

Ivan Kos v UGM