Dom upokojencev Izola je talec lokalnih zgodbic in  mlahavosti ministrstva. Foto: Eugenija Carl
Dom upokojencev Izola je talec lokalnih zgodbic in mlahavosti ministrstva. Foto: Eugenija Carl

Izolski dom upokojencev je brez direktorja s polnim mandatom že eno leto in ga, kot kaže, tako kmalu tudi še ne bo dobil, kljub dvema uspešno izbranima kandidatkama.

Da je izolski Dom upokojencev "školjka, kjer je važna vsebina", je izolski župan Igor Kolenc razlagal pred komaj nekaj tedni, ob 60. obletnici te ustanove. Na vprašanje, zakaj se vsebina "školjke" že skoraj eno leto ne more razvijati tudi zaradi občinske samovolje, pa odgovarja brez tehtnih argumentov.

Dom upokojencev Izola je namreč brez direktorja že skoraj eno leto, ob tem da so bili v tem času izpeljani že trije zaporedni javni razpisi za direktorja.

V zadnjem letu sta bila uspešno opravljena dva razpisa, vendar je v obeh primerih Kolenc posegel z zavlačevanjem mnenja, ki ga mora po zakonu izdati občinski svet pred dokončno potrditvijo izbranega direktorja s strani ministrice za delo, družino in socialne zadeve. Kolenc mnenja preprosto ne uvršča na dnevni red seje občinskega sveta; prvič iz enih, drugič iz drugih razlogov.

Najprej kompleksno vprašanje, danes delovni spor
Že januarja letos je svet zavoda Doma upokojencev Izola na javnem razpisu za direktorico doma imenoval kandidatko Karin Pez. Nato je sledilo nekajmesečno čakanje na mnenje izolskega občinskega sveta, ki ga ni nikoli bilo.

Komisija občinskega sveta, ki je pristojna za pripravo gradiv o imenovanju pred sejo (KVIAZ), v primeru Pezove ni vsebinsko odločala, temveč to prepustila neposredno občinskim svetnikom.

Še preden bi ti lahko oblikovali mnenje o izbrani kandidatki, je Kolenc na seji občinskega sveta točko umaknil z dnevnega reda, z obrazložitvijo, da gre za kompleksno tematiko. K temu naj bi ga napeljala sama komisija, kjer pa je bil član tudi občinski svetnik in predsednik odbora SDS-a v Izoli Radivoj Nardin, ki se je prijavil in bil zaradi neizpolnjevanja pogojev zavrnjen na istem javnem razpisu, kjer je bila izbrana Pezova.

Ta je uradno odstopila iz osebnih razlogov, po razlagi več med seboj nepovezanih virov pa naj bi zaslutila politične igrice v zakulisju in konec marca odstopila z mesta imenovane direktorice, še preden bi začela mandat.

Sledil je nov javni razpis, ki ga je objavil nov svet zavoda, saj je prejšnjim članom potekel mandat. Na junijski razpis so se prijavili trije kandidati, svet je soglasno izbral Julijo Bačnik, predsednico sveta zavoda, ki se je izločila iz vseh postopkov izbire.

Nova direktorica, nove občinske zgodbice
Če je bilo pri Pezovi izdaja nezavezujočega mnenja lokalne skupnosti kompleksno vprašanje, se je tokrat plošča obrnila. Kolenca smo vprašali, kje se je tokrat zataknilo, in naleteli na svojevrstne odgovore.

Najprej so nam iz kabineta župana odgovorili, da niso bili zaprošeni za izdajo mnenja. Ko smo jih postavili na laž in jim pokazali natančen datum, ko jim je bila zahteva za izdajo mnenja dejansko poslana, nam je Kolenc dejal, da mnenja ne bo uvrstil na dnevni red seje, ker se je drugič neizbrana kandidatka pritožila. Da gre za državni zavod, kjer ima občina svojega predstavnika, ki je tudi sam glasoval za izbrano kandidatko, Kolenca ne moti pri zavlačevanju s postopki potrditve novega direktorja.

Sam pravi, da bo "točko glede mnenja o direktorju uvrstil na dnevni red seje občinskega sveta šele takrat, ko bo zadeva zrela za obravnavo na občinskem svetu, to je, ko bo Delovno sodišče razsodilo v primeru tožbe neizbrane kandidatke in bo postopek imenovanja direktorja upokojencev zaključen brez dvomov".

Pirnat: Tožba ne vpliva na veljavnost sklepa o imenovanju direktorja
Že laično lahko sklepamo, da logika Kolenca težko zdrži, saj bi ob morebitni tožbi ali pritožbi z namenom zavlačevanja lahko vsak zadržal imenovanje direktorja za več let in s tem destabiliziral delovanje ustanove. Več pove pravna stroka. Da gre za lase privlečene argumente, potrjuje mnenje pravnega strokovnjaka Rajka Pirnata, ki nam je pojasnil, da "sama vložitev tožbe na delovnem in socialnem sodišču ne vpliva na veljavnost akta sveta zavoda o imenovanju direktorja, če sodišče ni izdalo kakšne začasne odredbe, s katero bi njegovo izvršitev zadržalo".

Na vprašanje, kakšna bi lahko bila pravna podlaga Kolenca, ki zadržuje odločitev o mnenju novo imenovane direktorice, Pirnat odgovarja, da mu ni znano, na kakšne odloke naj bi se občina sklicevala. Je pa po njegovem mnenju jasno ravno obratno, saj pojasnjuje, da tega, da izpodbijana odločitev velja, dokler je morda sodišče ne razveljavi, ne določa noben zakon, saj izhaja iz narave sodnega spora - šele odločitev sodišča povzroča pravne učinke.

Na čigavo zeleno luč čaka Kolenc, medtem ko ga pravno mnenje povozi?
Ko smo Kolencu predstavili mnenje pravnega strokovnjaka, da vložena tožba ne more vplivati na sklep o imenovanju direktorice, nam je ta odgovoril, da je svoje mnenje že izrazil in da bo pred uvrstitvijo na sejo občinskega sveta počakal na "zeleno luč".

Ko smo vztrajali in vprašali, kdo naj bi prižgal zeleno luč, saj je menda on župan, nam je navrgel nekaj neumestnih na račun novinarjev in odložil slušalko. V to, da gre za še eno zgodbo zavlačevanja, je težko dvomiti, saj izolska občina sproti uresničuje svoje pravice prek svojega predstavnika v svetu zavoda, ki je potrdil ravno izbrano kandidatko.

Konflikt interesov ali zgolj naključja?
Če je pri prvem zavlačevanju glede imenovanja Pezove v občinski komisiji za volitve in imenovanja obstajal konflikt interesov, saj je na (ne)primernost njenega programa opozarjal tudi neizbrani kandidat na javnem razpisu in član občinskega KVIAZ-a Radivoj Nardin, ki nam je to tudi potrdil, je tokrat konflikt vsaj dvojen.

V času do ponovnega junijskega razpisa se je namreč Nardin neuspešno potegoval za vršilca dolžnosti direktorja doma upokojencev, drugič zavrnjena kandidatka Danica Božič, ki je vložila tožbo, pa je njegova strankarska kolegica iz sevniškega odbora SDS-a. Da pa so naključja v Izoli pogosta, priča še podatek, da naj bi bil tretji kandidat, ki ni bil izbran, ker ni izpolnjeval praktično nobenega izmed zahtevanih pogojev za zasedbo direktorskega mesta, zet drugega člana komisije in izolskega podžupana Branka Simonoviča.

Kolenca obstoj konflikta interesov ne moti preveč, saj na konkretno vprašanje o teh odgovarja, da "o mnenju za direktorja doma upokojencev Izola odloča občinski svet. Ta lahko poda pozitivno mnenje k imenovanju, tudi če bi mnenje Komisije za mandatna vprašanja, volitve in imenovanja bilo drugačno".

Nardin se v postopkih glede Doma upokojencev sicer omenja kot osrednja figura zakulisnega dogajanja, vendar sam to odločno zanika: "V trenutku, ko nisem bil izbran za v. d. direktorja, saj so to mesto podelili gospe, ki je bila zaposlena v domu, sem se nehal ukvarjati z domom upokojencev."

Izbrana kandidatka: par posameznikov postavlja svoje interese pred interese oskrbovancev
"Zgodba me žalosti, saj je nizkoten postopek uveljavljanja zasebnih interesov tako izrazit, da bi lahko nad njim marsikdo zardel," nam je glede dogajanja dejala izbrana direktorica Julija Bačnik, ki je prepričana, da posamezniki želijo doseči njen odstop, kot so to dosegli pri prejšnji kandidatki.

"Če bi privolila v takšno igro, bi to pomenilo konec pravne države, kjer lahko nekaj oseb, ki izrabljajo politično moč, slavi moč zakulisnega delovanja. Te osebe se ne zavedajo, kakšno škodo povzročajo 200 oskrbovancem in 100 zaposlenim, ki jim že eno leto ne moremo zagotoviti dolgoročne, stabilne in trajne kontinuitete vodenja doma," pravi Bačnikova.

Na vprašanja, kdo je v ozadju, ne želi odgovoriti, saj naj bi šlo za ljudi, ki so v Izoli in v domu upokojencev dobro znani, vendar upa, da bodo v interesu skupnosti svoje interese dali na stran.

"Sprejet je bil moj program razvoja in vizije doma, ki je temeljil na strokovnosti, transparentnosti, odprtem delovanju, modernizaciji in vključitvi zaposlenih, oskrbovancev, lokalne skupnosti in širših družbenih entitet v življenje doma. Nekdo se je tega zelo ustrašil, čas bo pokazal, zakaj. Naj opozorim na to, da so se pritiski in grožnje začeli stopnjevati, ko je svet zavoda začel postavljati številna neprijetna vprašanja, na katera še danes nimamo verodostojnih odgovorov. Potem ko smo v domu opozorili na sume nepravilnosti, se je začel lov na naše glave, namesto da bi nam pristojni pomagali pri razčiščevanju teh sumov," pravi Bačnikova, ki je opozorila na zelo hude pritiske in ustrahovanja, ki jih je bila doslej deležna sama in nekateri drugi člani sveta zavoda, od katerih sta odstopila že dva.

Država pa medtem že več kot tri mesece ne imenuje treh članov, ki so bili nenadno in brez utemeljitve razrešeni junija letos, šele nekaj mesecev po tem, ko so se konstituirali po izteku mandata prejšnjega sveta zavoda.

Dom potrebuje stabilno vodstvo, na potezi ministrica
Ker izolski župan mnenja o imenovani direktorici kljub drugačnim pravnim razlagam očitno ne namerava uvrstiti na občinski svet še kar nekaj časa, lahko več mesecev, se zastavlja vprašanje, ali je dopustno, da dom upokojencev ne bo imel direktorja še ves ta čas.

Pirnat glede tega vprašanja pojasnjuje, da je treba razumeti sam namen določila zakona o socialnem varstvu, ki ureja postopek imenovanja direktorja: "Menim, da je treba določbo sedmega odstavka 56. člena Zakona o socialnem varstvu razumeti širše, saj je njen namen, da se zagotovi učinkovito vodenje zavoda. Treba jo je razumeti tudi tako, da lahko ministrica potrdi imenovanje direktorja, če pristojni občinski organ ni oblikoval mnenja, pa je od prenehanja mandata prejšnjega direktorja preteklo že več kot tri mesece."

Bačnikova na vprašanje, ali pričakuje, da bo ministrica prisiljena uporabiti to določbo, odgovarja: "Tehtanje tega vprašanja je izključno v domeni ministrice in ga zato prepuščam njej. Sama bi seveda raje videla, da se postopek zaključi po redni poti, vendar bi to v primeru namernega zavlačevanja lahko povzročilo veliko škode domu."

V ozadju boj za stolčke v svetu zavoda, ministrstvo skopo odgovarja
Potem ko je junija letos vlada brez pojasnil razrešila tri predstavnike ustanovitelja v svetu zavoda, se je po naših zanesljivih informacijah iz vladnih krogov, na osi Ljubljana–Izola odvijala prava drama. Imenovanje naj bi imelo večmesečno brado, ker naj bi vsa prazna mesta sprva želeli potihoma v celoti zasesti predstavniki izolskega odbora stranke SD.

O tem konkretnem vprašanju nam na ministrstvu niso dali nikakršnega odgovora, pa tudi ne na vprašanja o dvakratnem zavlačevanju izolske občine pri izdaji mnenja o direktorju ali o tem, ali bo ministrica vendar podala soglasje izbranemu direktorju brez mnenja občinskega sveta. Iz kabineta ministrice smo dobili sterilen odgovor, da upajo, da se bo postopek imenovanja članov sveta zavoda na vladi čim prej končal in "da so bili kandidati izbrani izključno na podlagi javnega poziva, ki je bil objavljen na spletni strani ministrstva, in izpolnjujejo vse pogoje tega poziva. Izbira prek javnega poziva omogoča imenovanje kompetentnih članov, ki bodo lahko s svojim strokovnim znanjem jamčili za kakovostno delovanje doma.

Čeprav zastoji nastajajo v občinskih pisarnah, na ministrstvu glede tega nimajo komentarja, temveč upajo, da bo novi svet lahko rešil nastale zaplete pri imenovanju nove direktorice.