Po prečrpanju kerozina iz šestih iztirjenih vagonov tovornega vlaka pri Hrastovljah bodo vagone odstranili iz predora in sanirali od 150 do 200 metrov poškodovane proge, je povedal generalni direktor Slovenskih železnic Dušan Mes. Iz cisterne, ki se je pri torkovem iztirjenju poškodovala, je v tla steklo okoli 10.000 litrov kerozina.
Kot je za TV Dnevnik poročala Alenka Bevčič, bo prav odstranjevanje iztirjenega vlaka iz predora najnevarnejše zaradi hlapov, ki so ostali v cisternah. Cisterne bodo morali napolniti s penilom in z njim prekriti tudi vse delovišče, da ne bi pri rezanju in odstranjevanju vlakovne kompozicije izbruhnil požar. Koliko časa bo delo potekalo, je težko reči, vsekakor pa zna trajati vso noč ali še dlje, šele potem bodo lahko začeli obnovo poškodovane proge.
Po progi, na kateri se je zgodila nesreča, dnevno vozi 100 vlakov. Ker je proga zaprta, trenutno 35 tovornih kompozicij čaka v Luki Koper, 35 v notranjosti države in približno toliko še na drugi strani meje.
Po ocenah Slovenskih železnic bi promet po železniški progi Koper–Divača lahko stekel v petek. "Menim, da je to kar dober odzivni čas za sanacijo ne tako majhne škode," je v izjavi za medije dejala ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek in dodala, da gre za zelo ozek predor, zgrajen pred desetletji, zato ob gradnji niso upoštevali sodobnih okoljskih standardov. Ob tem se je zahvalila vsem pristojnim institucijam, ki so pristopile hitro in ustrezno ter preprečile še večjo škodo. "Bilo je nekaj sreče v nesreči, da je do iztirjenja prišlo na tej lokaciji, in ne na kakšni drugi, kjer bi se cisterne lahko zvalile tudi na naselje," je dejala.
Oskrba z vodo ta hip sicer varna, a omejena
Čeprav je oskrba z vodo na Obali za zdaj varna, iz javnega podjetja Rižanski vodovod Koper uporabnike pozivajo k varčni porabi vode. Zaradi nesreče so namreč izločili neposredni odjem iz izvira Rižane in začeli črpati podtalnico iz najnižjih nivojev. Obenem so povečali odjem vode iz sosednjih vodovodov, nastavili so tudi monitoring kakovosti načrpane vode. "Glede na ogroženost podtalnice, dejansko razpoložljive količine vode iz vseh treh vodnih virov in sušne vremenske napovedi smo prisiljeni opozoriti porabnike na varčno in racionalno uporabo vode," so zapisali.
Porabnike vode pri Rižanskem vodovodu pozivajo, naj uporabljajo pitno vodo le za najnujnejše namene, povečajo nadzor na internem vodovodnem omrežju in preprečijo nenadzorovane izlive, skrajno racionalizirajo dnevno porabo vode za opravljanje dejavnosti, obveščajo upravljavca o morebitnih okvarah in poškodbah na vodovodnem sistemu ter upoštevajo ukrepe in navodila upravljavca do njihovega preklica. "Dosledno varčevanje s pitno vodo daje večjo verjetnost, da prekinitve v dobavi vode ne bodo potrebne," so navedli. Hiter dvig temperatur in turistična sezona namreč samo še povečata rabo vode.
Večje izpiranje kerozina pričakujejo ob naslednjem deževju
Direktor Rižanskega vodovoda Martin Pregelj je za Radio Koper povedal, da stanje podrobno spremljajo, a se po torkovi nesreči pripravljajo tudi na to, da bo del kerozina odtekel v podtalnico in bodo prisiljeni izločiti vodni vir. Kerozin najverjetneje podtalnice še ni dosegel, njegovo večje izpiranje pa pričakujejo šele ob prvem naslednjem deževju. Glede na to, da je kerozin tudi hlapljiv, je vprašanje, koliko ga je dejansko zašlo v tla.
"Ta hip lahko damo zagotovilo, da imamo vodooskrbo Obale pod nadzorom. Se pa borimo s količinami. Maksimalno odvzemamo vodo pri sosednjih vodovodih, to sta kraški in istrski vodovod. Moram pa povedati, da nam že ta hip niso sposobni dati vseh kapacitet, ker se tudi pri njih poraba povečuje. Za zdaj onesnaženja še ni bilo, ko pa bo prišlo, bo pa naš vir Rižana in podtalnica, ki jo tudi oskrbuje, izpadel. Če bo do tega prišlo, so to za nas izredne razmere. Takrat bomo aktivirali svet ustanoviteljic, torej vse štiri obalne župane, da bodo to razglasili in obvestili javnost, da bo prišlo do redukcije vode. To pomeni, da bodo po nekem predhodnem obvestilu določeni odseki brez vode," je povedal Pregelj, ki pri sanaciji posledic pričakuje pomoč države. Kraj nesreče naj bi po njegovih pojasnilih v četrtek obiskal tudi okoljski minister Simon Zajc.
Koprski župan Aleš Bržan je poudaril, da sta na prvem mestu vodooskrba in zdravje ljudi. "Dokler ne bo varnost zagotovljena v največji meri, so vsi gospodarski interesi na drugem mestu," je povedal Bržan in dodal, da bodo prometni tokovi vzpostavljeni po tem, ko bo izvedena ustrezna sanacija škode.
Po nesreči so zaznali poškodovano kretnico
Iztirjenje vlaka bi se lahko zgodilo zaradi poškodbe kretnice oziroma ostrice, ki je bila po nesreči zlomljena. A vzrok zloma za zdaj še ni jasen, je pojasnil direktor družbe SŽ-Infrastruktura Matjaž Kranjc. "Posledica je iztirjenje vagona, vse drugo je verižna reakcija," je dejal in pojasnil, da se v Sloveniji na celotnem železniškem omrežju vsako leto zgodi kar nekaj zlomov tirnic. "Vzrok je lahko temperatura, lahko so velike obremenitve, vemo, da tu vozijo zelo težki vlaki, napaka v materialu ali utrujenost materiala." Kranjc je dejal, da so vse proge enkrat letno pregledane z ultrazvočnim pregledom, a da poškodb na tem območju ob zadnjem pregledu ni bilo zaznati.
Dva gasilca odpeljali v bolnišnico
Koprski gasilci in delavci Slovenskih železnic so bili po torkovi nesreči tovornega vlaka v predoru v Hrastovljah vso noč na delu. Izkazalo se je, da je kerozin iztekal iz ene cisterne, in ne dveh, kot so sprva domnevali. V tla je izteklo okoli deset tisoč litrov goriva. Na upravi za zaščito in reševanje so ob tem pojasnili, da se je med posredovanjem poškodoval en gasilec, eden pa je zaradi slabosti onemogel. Oba sta bila odpeljana v izolsko bolnišnico. Gasilci so sicer takoj po nesreči zaradi nevarnosti eksplozije mesto polili s peno, je povedal poveljnik Gasilske brigade Koper Denis Glavina.
Nesreča se je zgodila v torek popoldne, ko se je malo pred 15. uro v predoru v Dolu pri Hrastovljah iztirilo šest vagonov tovornega vlaka. V kompoziciji 18 vagonov se jih je šest nagnilo na steno predora. Zakaj se je to zgodilo, še ni znano. "Težko ugibamo, lahko je napaka na vagonu ali kretnici, to bo ugotovila preiskava," je še povedal Mes. Čeprav je količina izlitega kerozina po besedah poveljnika Civilne zaščite Srečka Šestana manjša od prvotnih ocen, še vedno ni majhna. Kot je poudaril, je bistveno, da izlita količina ne prodre v zemljo.
Kot je za Radio Koper povedal Oskar Kocjančič, nekdanji predsednik Gasilskega društva Dol, opozarja, da ga dogodek ni presenetil. "To je gorska proga, ki ima veliko vzponov in padcev in je iztrošena, stara več kot 50 let in ki ne prenese te količine tovora, ki se vsak dan pelje po njej."
Tovor se bo z železnice preusmeril na cesto
Železniški promet iz koprskega pristanišča in vanj je do preklica ustavljen, so sporočili iz Luke Koper. "Poslovni partnerji so o zapori proge že obveščeni, sprejeli pa smo tudi že nekaj ukrepov za omilitev posledic prekinitve železniškega tovornega prometa. Poslovne stranke spodbujamo k uporabi prevozov s tovornjaki, zato v prihodnjih dneh pričakujemo povečan promet tovornjakov," so zapisali v sporočilu za javnost. Za večjo pretočnost bodo nakladanje in razkladanje tovornjakov na vseh terminalih omogočili tudi ponoči in kadrovsko okrepili službe, povezane s procesom vstopov in izstopov tovornjakov iz pristanišča. "Trenutno na odvoz iz Kopra čaka 35 tovornih vlakovnih kompozicij," so še dodali.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje